Test av pickup-er: Med tøffinger på tur

GRUPPETEST AV PICKUPER: Vi prøvekjørte nye Mercedes X-klasse, Volkswagen Amarok og Isuzu D-Max i vinterlige omgivelser i Lågendalen.

GRUPPETEST AV PICKUPER: Vi prøvekjørte nye Mercedes X-klasse, Volkswagen Amarok og Isuzu D-Max i vinterlige omgivelser i Lågendalen. Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

X-klasse er Mercedes’ første pickup. Vi har latt nykommeren bryne seg på hovedkonkurrenten VW Amarok – og tok samtidig med Isuzu D-Max på testtur.

DEL

Nye Mercedes-Benz X-klasse produseres ved Nissans fabrikk i Barcelona og deler mange komponenter med Nissan Navara.

Med X-klasse ønsker den tyske bilprodusenten å kombinere de tradisjonelle pickupegenskapene med typiske Mercedes-Benz kjennemerker som komfort, design og sikkerhet.

Kraftige motorer

I starten kommer Mercedes-en med to firesylindrede dieselmotoralternativ på 2,3 liter og manuell innkobling av firehjulstrekk. X220d har 163 hestekrefter. Vi kjørte den kraftigere X250d med 190 hester og 7-trinns automatgirkasse i høyeste utstyrsgrad «Power».

Toppmodellen X350d, som lanseres seinere i år, vil få en Mercedes-Benz drivlinje med V6-motor og permanent firehjulstrekk, også den med lavserie.

Volkswagen Amarok ble opprinnelig lansert i 2010. Med faceliften for ett års tid siden fikk Amarok V6-dieselmotorer på inntil 224 hester, nytt dashboard og bedre seter.

Amarok ble kåret til «Årets Pickup 2018» av en jury bestående av transportjournalister fra hele verden.

LES OGSÅ: Denne bilen er mye morsommere enn du tror

Permanent 4WD og automat

Amarok-modellene med manuell girkasse leveres med et 4MOTION-system med bakhjulsdrift, reduksjonsgir og mulighet for å koble inn frontakselen.

De som velger 8-trinns automatgir, som testbilen var utstyrt med, får derimot permanent firehjulsdrift hvor kreftene blir distribuert gjennom en Torsen-differensial. Vi testet Amarok i toppversjonen «Aventura».

En av Norges mest solgte pickup-er, Isuzu D-Max, ble oppgradert i fjor med mer utstyr og en ny 164-hesters motor, som kan kombineres med 6-trinns automat. Japaneren har manuell innkobling av firehjulstrekk og lavserie.

D-Max tilbys i en rekke utstyrsvarianter tilpasset ulike behov. Vi kjørte den spesielle Artic Trucks 35-modellen, som er en ombygd utgave med 4 cm heving på akslinger foran og bak samt større dekk.

(saken fortsetter under bildeserien)

Jevnstore konkurrenter

Alle testbilene har en utvendig lengde på 5,3 meter, maksimal lasteevne rundt ett tonn og kan trekke tilhengere på inntil 3,5 tonn avhengig av motorisering. Bakkestart- og bakkebremseassistenter gir gode offroadegenskaper.

X-klasse har 20,2 cm bakkeklaring, men 2 cm ekstra fjæringsvei er mulig som ekstrautstyr. Bakkeklaringen til Amarok er 19,2 cm og vadedybden 50 cm. Isuzu D-Max i standardutgave har 23,5 cm klaring mellom bilen og bakken.

Oppgitt dieselforbruk ligger på rundt 0,8 liter per mil for alle tre. Bilprodusentene tilbyr et bredt utvalg av tilleggsutstyr som veltebøyler, sidetrinn, hardtop med mer for økt funksjonalitet og tøffere styling. Påbygg og ombygginger er også mulig.

LES OGSÅ: Mercedes Geländewagen: En udødelig dinosaur

Høy kjørekomfort

Testlaget, bestående av Freddy Evensen, Truls Lunde og journalisten, ble spesielt imponert over kjøreegenskapene til Amarok og motorens sterke trekkraft. Interiøret byr på førsteklasses ergonomi og høy opplevd kvalitetsfølelse.

Denne bilen har ingen klare mangler og den gode komforten har ikke godt utover de praktiske egenskapene.

Spiralfjærer både på for- og bakaksel gir god fjæringskomfort i X-klasse og bilen ligger godt på veien i svingene. Interiøret er en miks av Mercedes og Nissan, og fungerer bra.

Mercedes markedsfører X-klasse som det første «premium-alternativet» i klassen, men noe særlige premiumtakter over drivlinjen var det ikke – dieselmotoren føltes treg.

I praksis snakker vi om en forfinet Navara med luksuriøse interiørdetaljer, bedre kjørekomfort og flere utstyrsmuligheter, som for eksempel et avansert multimediasystem med touchpad.

LES OGSÅ: Test: Nissan tar opp pickup-kampen mot Isuzu

Mangler krefter

Isuzu er en av verdens største produsenter av dieselmotorer til kommersielle kjøretøy og den nye 1,9-litersmotoren til D-Max leverer i utgangspunktet bra med krefter. I den store Artic Trucks-utgaven ble dreiemomentet likevel snaut i forhold til de to andre.

D-Max AT 35 takler utfordringer på de røffeste veier med glans og vi opplevde at bilen nærmest «sugde seg» fast på glatte og islagte vinterveier. Ved å senke dekktrykket kan du få ytterligere forbedring av flyteevne på sand, snø og i søle, ifølge produsenten.

Vi kjørte også standardutgaven av D-Max, som nå har blitt litt mer personbilaktig å kjøre. Men Isuzu-en føles fortsatt umoderne, både i førermiljøet og på veien. 

LES OGSÅ: Tredje største bilsalgsåret i historien - her er topp ti-listen

Amarok best

Kombinasjonen robust pickup, gunstig pris og høy tilhengervekt gjør Isuzu D-Max til en budsjettvinner i dette segmentet – her får man mye arbeidsbil for pengene. Men den 160.000 kroners dyrere Artic Trucks-utgaven blir en nisjebil for spesielt interesserte.

For privatpersoner som velger å kjøpe seg en pickup, eller næringskunder som kjører mye etter landeveien, er Amarok etter testlagets oppfatning det beste valget på grunn av tyskerens harmoniske drivlinje. Her glemmer man rett og slett at man kjører et nyttekjøretøy.

Nye Mercedes X-klasse er stilig å se på både utvendig og på innsiden og tilbyr et hav av ekstrautstyr, men motoren faller igjennom sammenlignet med Amaroks kraftige V6-diesel.

Men kommende Mercedes X350d blir nok en tøffere utfordrer for arbeidskaren fra Wolfsburg.

FAKTA

• Isuzu D-Max: Fra kr. 366.900 inkl. mva. Testbil: 1,9 liter/164 Hk/360 Nm/kr. 659.000 (AT35)

• Mercedes X-klasse: Fra kr. 498.500 inkl. mva. Testbil: 2,3 liter/ 190 Hk/450 Nm/kr. 697.000

• VW Amarok: Fra kr. 486.400 inkl. mva. Testbil: 3,0 liter/224 Hk/550 Nm/kr. 630.000

Artikkeltags