Test av Mazda 6: Mazda viser premiumtakter

KJØREGLAD: Den herlige kjørefølelsen fra dagens modell er selvfølgelig videreført til den oppgraderte utgaven av Mazda 6. Produsenten har ellers arbeidet mye med lyddemping for å redusere motorstøy.

KJØREGLAD: Den herlige kjørefølelsen fra dagens modell er selvfølgelig videreført til den oppgraderte utgaven av Mazda 6. Produsenten har ellers arbeidet mye med lyddemping for å redusere motorstøy. Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Nye Mazda 6 har blitt en stillere og mer komfortabel stasjonsvogn. Et helt nytt interiør oser av stil, klasse og kvalitet.

DEL

Mazda 6 så dagens lys i 2002 og erstattet åttitallshelten 626, en bil som var kjent for få feil og topp driftssikkerhet. Modellskiftet markerte samtidig en overgang til mer kjøreglade biler fra Mazda. Siste 6-generasjon debuterte i 2012, men nå er det tid for en større oppgradering av den japanske mellomklassemodellen.

Selv markedsfører produsenten dette som en helt ny utgave, men for oss fremstår den nye Mazda-en bare ansiktsløftet, etter samme mønster som for eksempel når Volkswagen fornyer Golf. Altså at det gjennomføres ulike tekniske forbedringer og moderniseringer uten å forandre grunndesignet. De nye og smalere LED-lyktene, og – nok en gang – en nydesignet grill, bidrar likevel til et freidigere utseende enn før.

LES OGSÅ: Test av Ford Focus: Mest spennende Ford på lenge

Mazda 6 har god beinplass både foran og bak. Bagasjerommet på 522 liter er vel tilstrekkelig for de fleste familier, selv om mange stasjonsvogner, også i klassen under, faktisk laster over 600 liter.

Foredlet

De største endringene har skjedd på innsiden av Mazda 6, hvor vi møtes av en betydelig modernisert layout og nye materialer. Sammen med det nye digitale instrumentpanelet, bedre seter og lekre skinndetaljer, gir førerplassen et elegant inntrykk. Vi tør påstå at Mazda lager de flotteste førermiljøene blant de asiatiske bilprodusentene for tiden – bedre enn dette må du opp til premiumklassen for å finne.

(Artikkelen fortsetter under bildeserien)

En morsom detalj er at Mazda har valgt sin egen løsning når det gjelder seteventilasjon. Der andre bilmerker blåser sval luft opp gjennom setet, trekkes luften derimot på finurlig vis ut av skinnsetene i nye Mazda 6. Dermed fjernes også fuktigheten mellom personen og setet. En super løsning når sommerdagene blir ekstra varme, skulle man tro.

Begge dieselmotorene som leveres til Mazda 6 har AdBlue-tilførsel for å redusere NOx-utslippene. Den største dieselmotoren har fått noen flere gamper og yter nå 184 hestekrefter, noe som gir 445 newtonmeter dreiemoment. Også 150-hesteren er videreutviklet. Ønsker du firehjulsdrift, må du velge diesel.

LES OGSÅ: Test av Toyota Proace Verso: Toyota for storfamilien

På bensinfronten står valget mellom den velkjente toliteren (165 HK) og prøvekjørt 2,5-liter. Sistnevnte, som yter 194 hester, leveres også i en kraftigere turboutgave med hele 250 hestekrefter på enkelte markeder, men ikke i Norge.

Tungvint multimediesystem

Den banebrytende multimedieløsningen som Mazda introduserte til CX-5 for en del år siden er fortsatt på plass i 6-ern. Men i dag oppleves dette grensesnittet noe utdatert. Å legge inn en adresse i navigasjonen er ikke gjort i en håndvending – og skjermen (8 tommer) kunne gjerne vært enda større. Oppløsningen er heller ikke imponerende. Løsningen med dreiehjul og brytere mellom setene for å betjene multimediesystemet fungerer derimot fint.

Nye Mazda 6 er selvsagt utstyrt med det aller siste innenfor moderne sikkerhetsfunksjoner som skal gjøre det lettere å unngå situasjoner der menneskets sanser kommer til kort. Adaptiv fartsholder, trafikkskiltgjenkjenning, blindsone- og filholdningsassistenter gjør kjøringen tryggere. Med parkeringshjelp og 360-graders fugleperspektiv på navi-skjermen blir parkering en lek. Vi liker også det tydelige head-up displayet.

I testbilens Optimum-utførelse var ellers nærmest alt tenkelig luksusutstyr på plass. Eller hva sier du til Bose lydanlegg med 11 høyttalere, 19-tommers aluminiumfelger, varme i rattet, tretrinns varme i baksetet og ventilerte skinnseter?

Kjøreglad

Nye Mazda 6 er en fryd å kjøre, med gode tilbakemeldinger fra styringen. Et allerede godt chassis er kun finjustert i den oppgraderte modellen. Japaneren føles lett ved aktiv kjøring og stortrives i svinger – på samme måte som BMW 3-serie. Virkelig deilig å kjøre en sportslig bil og ikke bare sitte med følelsen av å bli transportert.

Automatgiringen skifter raskt, særlig i sportsprogrammet. Velger du manuell modus, styrer du selv giringen via hendler bak rattet. Den store 2,5-literen passer fint til bilen, men trenger litt turtall for å levere. Når du kjører på lav belastning, deaktiverer motoren de to ytterste sylindrene for å spare drivstoff.

Innvendig støy har vært et gjennomgående problem i alle 6-generasjonene, men nå er problemet løst en gang for alle. Oppgradert Mazda 6 er støysvak i alle vanlige hastigheter og føles svært komfortabel etter landeveien.

I Norge trues Mazda 6 fra flere kanter, fra elektrifiserte konkurrenter som VW Passat og Kia Optima ladehybrider, til SUV-er/crossovere som stadig flere velger i stedet for stasjonsvogn.

Er du på jakt etter en god stasjonsvogn, får du imidlertid en utmerket bil i nye Mazda 6. Vi ville nok valgt kombinasjonen dieselmotor og firehjulsdrift – til tross for all nedsnakkingen av diesel om dagen.

FAKTA MAZDA

  • Testet modell: 6 2,5 aut. Optimum Signature
  • L/B/H (meter): 4,81/1,84/1,48 Motor: 2,5 bensin/194 Hk/258 Nm
  • Ytelser: 0–100 km/t: 8,1 sek. Toppfart: 223 km/t
  • Forbruk: 0,74 l/mil. CO2: 167 g/km (WLTP)
  • Pris (kr): Fra 414.600. Testet bil: 511.600.

Artikkeltags