Fred og Odd selger stadig flere luksusbobiler: – Pris er ikke alltid viktigst

POPULÆR: Denne Carthago E-line-modellen til i overkant av to millioner kroner er et eksempel på en bil som er populær hos kundene til salgssjef Fred Karlsen (til venstre) og daglig leder Odd Askjem ved Askjems Camping-Center på Sem.

POPULÆR: Denne Carthago E-line-modellen til i overkant av to millioner kroner er et eksempel på en bil som er populær hos kundene til salgssjef Fred Karlsen (til venstre) og daglig leder Odd Askjem ved Askjems Camping-Center på Sem. Foto:

Salget av ferieluksus på hjul går rett til værs i Norge. Økningen er størst for store bobiler med prislapp på 1,5 millioner kroner og oppover.

DEL

– Også hos oss merker vi pågangen etter bobiler i denne prisklassen, sier daglig leder Odd Askjem ved Askjems Camping-Center AS på Sem.

Han forteller at av rundt 200 nye bobiler som ble solgt i fjor, var det rundt 40 som kostet over 1,5 millioner kroner. Dette er store biler der det ikke er spart på noe når det gjelder komfort og løsninger for å sikre den gode ferieopplevelsen.

Og på landsbasis er trenden den samme. I en pressemelding fra Norges Caravanbransjeforbund (NCB) går det fram at salget av bobiler på over 3,5 tonn økte med 30 prosent i fjor.

(Saken fortsetter under bildet)

LUKSUS: Det skal være mulig å få sove godt i denne Carthagoen.

LUKSUS: Det skal være mulig å få sove godt i denne Carthagoen. Foto:

– Snittalderen på kunden vår er 62 år, så det er ikke alltid pris er viktigst, sier Askjem, som legger til at snittalderen er på vei ned og at 40-50-åringene er på god vei inn i bobilmarkedet.

Annerledes i Norge

– Utviklingen i Norge er veldig annerledes enn det vi ser ellers i Europa. I Norge er det de store eksklusive bobilene, gjerne med prislapp over 1,5 millioner kroner, som øker mest. Det har de gjort de siste to årene, forteller generalsekretær Geir Holm i NCB.

(Saken fortsetter under bildet)

SOMMERBOLIG: Denne bobilen til i overkant av to millioner kan du kjøre til Sør-Europa og så bo i flere uker og måneder, sier algssjef Fred Karlsen (til venstre) og daglig leder Odd Askjem.

SOMMERBOLIG: Denne bobilen til i overkant av to millioner kan du kjøre til Sør-Europa og så bo i flere uker og måneder, sier algssjef Fred Karlsen (til venstre) og daglig leder Odd Askjem. Foto:

Dette skiller Norge ut fra resten av Europa der man ønsker seg mindre og lettere bybobiler. Men hos Askjems selger også denne typen biler godt, med rundt 30 i året. Dette er biler som er lette å bruke til for eksempel sportsaktiviteter, og de rigges gjerne med sykkelstativ eller løsninger for enkel frakt og bruk av for eksempel kajakk.

LES OGSÅ: Her kan du ta en blund (eller jobbe litt) mens du venter på verkstedet

– Denne typen biler kjøpes gjerne av sporty og yngre mennesker som kanskje vil på tur på fjellet, og som ikke vil være avhengig av campingplasser. De er ofte bygd på varebilchassis fra for eksempel Fiat eller Citroën, og i Tyskland har de 30 prosent av markedet, sier Askjem.

Fri og fleksibel

Dette er også daglig leder Lars M. Wivestad i Autosentrum i Holmestrand enig i.

– Det å være mer fri og fleksibel gjør denne reiseformen mer og mer populær. Vi ser godt voksne kunder som ønsker å utforske de nære områdene av vårt land. Vi ser andre som ønsker å utforske Europa, og vi ser aktive kunder som for eksempel barnefamilier eller kunder med en spesifikk interesse, hvor bobil er midt i blinken. Med andre ord vokser markedet. Vi mener denne veksten er fordelt mellom relativt rimelige innstegsprodukter, medium prisede produkter og såkalte premiumbiler over 1,5 millioner kroner, sier han.

(Saken fortsetter under bildet)

SPORTY: Denne Sunlight Special Edition 600 er et eksempel på en relativt billig bil med tillatt totalvekt på under 3.500 kg som er rigget for en aktiv ferie med god plass til sportsutstyr. Prisen er i underkant av 700.000 kroner.

SPORTY: Denne Sunlight Special Edition 600 er et eksempel på en relativt billig bil med tillatt totalvekt på under 3.500 kg som er rigget for en aktiv ferie med god plass til sportsutstyr. Prisen er i underkant av 700.000 kroner. Foto:

Men Odd Askjem ser at det kan bli problemer framover med at mange ikke har mulighet til å kjøre biler med totalvekt på over 3.500 kg.

LES OGSÅ: – Det er helt drøyt hvordan bobilsalget er for tiden

– Dette er noe det jobbes med i hele bransjen i hele Europa. Alle fabrikantene har jobbet med å redusere vekten på bilene ved å bytte treverk mot komposittmateriale og metall mot plast. Dermed har mange biler kommet under 3,5-tonnsgrensa. Samtidig jobbes det med å øke grensen til 4.250 kg totalvekt, og argumentet er at du i dag kan kjøre en bil på 3.500 kg med en henger på 750 kg bak. Vi mener det må være bedre og sikrere å kjøre en bil i stedet for å taue på en henger, sier Askjem.

(Saken fortsetter under bildet)

FIKSE LØSNINGER: Et lite vindu på badet gjør at du kan ta dusjen utendørs.

FIKSE LØSNINGER: Et lite vindu på badet gjør at du kan ta dusjen utendørs. Foto:

Kraftig vekst

Askjems Camping-Center har hatt en kraftig vekst de siste årene og har doblet omsetningen siden 2011, og i fjor endte de på 332 millioner kroner. Etter en liten dupp etter finanskrisen i 2008 har de satt nye rekorder hvert år.

– Vi selger ikke bare en bobil, vi selger et ferieprodukt. Kundene har bestilt bilene slik de vil ha dem, og de må derfor få hjelp på stedet. Og vi ser at de store forhandlerne blir større, siden kundene etterspør trygghet og erfaring, sier Askjem, som i tillegg til bobilhotellet som ble åpnet i 2014, nå har investert i et nytt verksted på 600 kvadratmeter med plass til 11 biler.

LES OGSÅ: Snart er denne bensinstasjonen historie

I 2018 ble det registrert 4.166 nye bobiler i Norge. For fjerde år på rad økte bobilsalget her til lands. I løpet av de siste 20 årene har veksten vært enorm. I 1999 ble det registrert 327 nye bobiler.

I Vestfold var det ved utgangen av 2017 ifølge SSB registrert 2.740 bobiler i Vestfold, eller 11,1 per tusen innbyggere. Bobiltettheten er størst i de tre nordligste fylkene, mens svært få i Oslo eier en bobil.

NYTT VERKSTED: Med samme type gulvbelegg som Forsvaret bruker i garasjene til stridsvognene, er Askjems rustet for framtida.

NYTT VERKSTED: Med samme type gulvbelegg som Forsvaret bruker i garasjene til stridsvognene, er Askjems rustet for framtida. Foto:

Artikkeltags