Den eneste i sitt slag

Sven Thorvaldsens Packard 120B 1936-modell skal være den eneste i sitt slag i verden.

Sven Thorvaldsens Packard 120B 1936-modell skal være den eneste i sitt slag i verden. Foto:

Artikkelen er over 7 år gammel
DEL

Mange unike kjøretøy stilte til start under årets veteranvognløp i Stavern lørdag. Sven Thorvaldsens Packard 120B 1936-modell skal være den eneste i sitt slag i verden.

Rundt 200 kjøretøy på to, tre og fire hjul stilte til start under årets Gladløp i Stavern lørdag. Start og mål er Fredriksvern verft.

I 1980 kjøpte Sven Thorvaldsen fra Sandefjord en Packard 120B 1936-modell fra Boston i USA.

- Ja, dette er den minste Packard-modellen, og den skal være den eneste restaurerte av denne 1936-modellen i verden, sier Thorvaldsen.

Den unike bilen ble ferdigrestaurert i 1980, og restaureringen kostet den gang 25.000 dollar.

- Når vi da vet at arbeiderne den gang hadde rundt 3 dollar i timen, er det enkelt å regne ut hvor mange timer som har gått med.

Bilen er utstyrt med en åttesyndret rekkemotor på 120 hestekrefter, og har en toppfart rundt 90-100 km/t, forteller Thorvaldsen som kun en gang tidligere har deltatt i Gladløpet i Stavern.

Sammen med kona Judith har Thorvaldsen vært rundt i Norden på veteranbiltreff.

- Men det er jo litt artig å være med på arrangementer her i distriktet også, sier Thorvaldsen før startskuddet går.

Fra Skarnes i Sørodal har Olav og Solveig Sommeryn tatt veien til Stavern via Strømstadferga til Sandefjord. Nå feriere de et par dager på hotellet i Leiren.

- Vi er medlem av Glommasvingens sportbilsregister, og vi kjører en MGB 1964-modell som vi har hatt siden 1995. Vi koser oss her i Stavern, men har også vært på turer nedover i Europa med bilen, sier Sommeryn.

I en Fiat 500 1968-modell finner vi Roar og Hermann Selbæk fra Stavern.

- Jeg har hatt bilen i seks år, og den er i daglig bruk, sier Roar som har restaurert bilen selv.

- Med god hjelp da. Og det er kun benyttet originaldeler i bilen, sier han.

I en Messerschmitt KabinRoller200 fra 1959 sitter Mary-Ann Gjermundsen fra Fredrikstad og smiler bredt. Sammen med ektemann Erik, en sønn og en god venn, har de med fire kjøretøy i Gladløpet.

- De fire bilene har tilsammen 900 kubikk motor, smiler Erik som har restaurert to Messerschmitt'er i løpet av vinteren.

- Det finnes kun 20 registrerte eksemplarer av disse kjøretøyene. Etter 30 års leting kom jeg over disse to eksemplarene i Sverige, og det var nesten helt utrolig.

Halvor Midtvik fra Larvik legger ut i løypa på en DNeper K750 med sidevogn.

- Det er en 1965-modell som er importert fra Litauen, sier Midtvik, mens Asbjørn Udstuen og Willy Strømø fra Haugesund beundrer det spesielle kjøretøyet.

Etter en rundtur i distriktet, med quiz og forskjellige oppgaver, returnerer veteranvognene til Fredriksvern verft der det blir premieutdeling i mange kategorier.

Artikkeltags