Eksklusiv kjøreglede

Stilig og elegant: Nye BMW 5-serie har en tidløs form. Lang front signaliserer krefter. (Foto: Knut Jørgen Solheim Heum)

Stilig og elegant: Nye BMW 5-serie har en tidløs form. Lang front signaliserer krefter. (Foto: Knut Jørgen Solheim Heum)

Av
Artikkelen er over 7 år gammel
DEL

Gå høsten i møte - KUN 88 kr for 8 uker med papiravisen og alt innhold på nett

Nye 5-serie fra Bayerische Motorenwerke (BMW) er ingeniørkunst på høyt nivå og kombinerer viktige egenskaper som dynamikk, sportslighet og kvalitetsfølelse på en særdeles god måte.

I denne bilklassen er det i utgangspunktet tre tyskere som gjelder; Audi A6, Mercedes E-klasse og BMW 5-serie. Tradisjonelt har Mercedes-stjernen representert komfortalternativet, femmeren vært det sportslige valget og Audien noe midt i mellom og litt folkeligere. Verden er imidlertid ikke så enkel lenger; E-klasse har sine ekstreme AMG-versjoner og nå blander både briter (Jaguar XF) og japanere (Lexus GS-serie) seg inn i kampen om de kresne kundene i dette segmentet.

Flere av modellene som den tyske bilprodusenten BMW har lansert de siste ti årene har vakt blandende reaksjoner på grunn av kontroversielt design. Ikke minst forrige generasjon 7-serie fikk mye pepper av sin noe konservative kjøpegruppe, men også 5-serien som nå går ut, var en bil med mye særpreg.

Den nye modellen har derfor et mer forsiktig designuttrykk, med renere og mer elegante linjer og fremstår nærmest som en litt krympet 7-serie. Og det er ikke bare utseendet som bringer den nærmere storebroren – kvalitetsfølelse og finish er på et meget høyt og luksuriøst nivå. Dessuten er mye utstyrssnadder overført 5-serien, som for eksempel Night Vision-systemet, hvor et infrarødt kamera gjenkjenner mennesker og dyr på inntil 300 meter avstand nattestid og overfører bildene til informasjonsskjermen inne i bilen.

Slik det ofte er med dyre biler, kommer de største motorene først. Dette betyr bensin- og dieseldrevne rekkeseksere i form av 523i, 528i og 535i (204 til 306 hester, bensin) og 525D og 530D (204 til 245 hester, diesel). Toppmotoren er en twin-turbo V8’er med 407 hester til disposisjon (550i).

Man sitter selvsagt godt i nye 5-serie, den typiske BMW-førerplassen gjenkjennes umiddelbart, med noe nøktern – men funksjonell – førerplass og utmerket kjørestilling. Informasjons- og navigasjonsskjermen er gigantisk, og en smart joystick utgjør som i andre BMW-modeller automatgirspaken.

Plassen bak er bra, men tre voksne i baksetet blir litt trangt også i denne bilklassen. Fire personer har det derimot svært så behagelig i 5-serien.

Testbilen var utstyrt med det geniale systemet Dynamic Driving Control, hvor flere ulike kjøreprogram som for eksempel Komfort og Sport kan velges. Programmene styrer både dempere, styrefølelse, girskift, gassrespons og ikke minst antisladdsystemet (ESP).

I komfortmodus blir bilen overraskende myk til å være en BMW, mens sportsinnstillingen gjør den store og tunge 5-serien svært letthåndterlig og rask tilpasset aktiv landeveiskjøring, med presis styring og fast veiholdning.

En typisk BMW-eier vil kanskje ønske å ha litt «slingringsmonn» før antisladden griper inn av hensyn til kjøregleden. Sport+-moduset åpner derfor opp for både hjulspinn og tillater litt sladding og dette programmet egner seg eksempelvis godt for banekjøring.

Det er ganske sensasjonelt at den nye 5-serien kun ved et knappetrykk kan skifte så radikalt karakter. Her får man altså både i pose og sekk når det gjelder komfortable og sportslige egenskaper. For øvrig briljerer femmeren med flott balanse i god BMW-ånd.

Ingeniørene i München har lenge effektivisert BMW-motorene, noe som har resultert i lavere forbruk og utslipp til tross for høyere ytelser. 523i, som ikke har en 2,3-liters motor slik betegnelsen ville betydd i «gamle dager», er svært fleksibel og treliteren trekker godt i alle turtallsområder. Motorstøy er, nær sagt selvfølgelig, ikke noe tema og den nye automatiske girkassa (8-trinn) girer både komfortabelt og raskt.

Først utpå sommeren kommer de mer folkelige utgavene av BMW 5-serie og den firesylindrede 520D forventes å bli en volummodell. Med 184 dieselhester og maksimalt dreiemoment på 380 newtonmeter blir denne versjonen likevel langt fra noen sinke. En nedtrimmet utgave med 163 hester – og samme dreiemoment – for det norske markedet vil kunne leveres til under en halv million kroner.

BMW 523i har en grunnpris på 610.900 kroner. For øvrig er det ikke vanskelig å krysse av for ekstrautstyr i en størrelsesorden som i seg selv kunne finansiere en flott familiebil – testet bil hadde eksempelvis utstyr for nesten 300.000 kroner. Valgmulighetene er nemlig nærmest overveldende – og prisene deretter.

Stasjonsvogn av 5-serie er på plass i september og mot slutten av året vil det også komme utgaver med firehjulsdrift.

Artikkeltags