Et arbeidsjern med stil

God arbeidskamerat: Mitsubishi L200 er en robust kraftkar med tilnærmet personbilkomfort.foto: Knut Jørgen Solheim heum

God arbeidskamerat: Mitsubishi L200 er en robust kraftkar med tilnærmet personbilkomfort.foto: Knut Jørgen Solheim heum Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Rundt 4.000 nye pickup-biler selges årlig. Vi har sett nærmere på Mitsubishis tilbud i denne klassen – nye L200.

DEL

Mens amerikanerne elsker denne biltypen – Ford F-serie var USAs mest solgte bil i 2015 for ørtende gang – består pickup-salget i Norge stort sett av yrkeskjøretøy for profesjonelt bruk av entreprenører, håndverkere og andre med særskilte behov for fremkommelighet og lastekapasitet.

Baksete til en pickup koster en formue på grunn av de særnorske bilavgiftene, så hos oss ruller så å si alle biler på grønne skilt med plass til to personer.

Isuzu D-Max, Toyota Hilux og VW Amarok sto for cirka 60 prosent av markedet i fjor. Men nå lanserer Mitsubishi nye L200 og lover røft utseende og praktiske egenskaper kombinert med personbilens raffinement.

LES OGSÅ: Her er bilen som skjønner norsk

Gammel traver

L200 er slett ingen ny bilmodell på markedet – den utgjør 25 prosent av det totale salget til Mitsubishi og har solgt i over fire millioner eksemplarer siden introduksjonen i 1978. Produksjonen skjer i Thailand.

Som så mange andre pickup-er har L200 alltid stått litt i skyggen av Toyota Hilux. Dette er det ingen grunn til lenger.

Femte generasjon byr på forbedrede ytelser, nytt sikkerhetsutstyr, bedre drivstofføkonomi og ikke minst økt personbilfølelse sammenlignet med tidligere. Til tross for forbedringene er L200 likevel en enkel konstruksjon, vi snakker fortsatt ramme og bladfjærer.

Utvendig er nye L200 like stor som forgjengeren, men på innsiden er beinplassen økt med et par centimeter og bredden ved skulderhøyde med rundt en centimeter, opplyser Mitsubishi. Ikke store endringer rent tallmessig akkurat, men alt hjelper i en begrenset pickup-kabin.

Seter med fin støtte og mange justeringsmuligheter høyner komforten når man sitter lenge bak rattet i L200. Også pluss for lengdejusterbart ratt. Bortsett fra de gammeldagse displayene, gir førerplassen et ganske personbilaktig inntrykk, men så leveres nye L200 også i en SUV-variant under betegnelsen Pajero/Montero Sport (selges ikke i Norge). Ryggekamera er, nær sagt heldigvis, standard i den store pickup-en.

LES OGSÅ: Toyota tilbakekaller 15.000 biler i Norge

Fint interiør: Nesten personbiltakter over førerplassen i den nye pickup-en fra Mitsubishi.

Fint interiør: Nesten personbiltakter over førerplassen i den nye pickup-en fra Mitsubishi. Foto:

To størrelser

Nye L200 fortsetter som før i såkalte Club Cab og Double Cab versjoner. Det nye nå er at Club Cab får to ekstra dører.

De to nye bakdørene åpnes motsatt vei, slik at man får fri tilgang til hele kupeen uten B-stolpe. Double Cab har 1,52-meters langt lasteplan (målt i bunnen) og Club Cab 1,85 meter.

Å komme direkte fra en personbil til en pickup vil som regel alltid være en negativ opplevelse kjøremessig. Plutselige humper skaper for eksempel lett skjelvinger i karosseriet – en pickup bør helst alltid ha litt last bak for ikke å bli for hard i fjæringen.

To versjoner: L200 leveres som Double Cab (bildet) og Club Cab.

To versjoner: L200 leveres som Double Cab (bildet) og Club Cab. Foto:

Lengre type bladfjærer, videreutviklede hjuloppheng og et forbedret chassis gir likevel bedre komfort og stabilitet enn før. Vi synes alt i alt at L200 byr på greie kjøreegenskaper, og når du først blir kjent med bilen, er den lett å manøvrere også i trange bygater.

Sånn sett er nye L200 kanskje den beste arbeidshesten vi har kjørt så langt.

LES OGSÅ: Denne har blitt kåret til verdens vakreste bil

Ny motor

En helt nyutviklet 2,4-liters turbodiesel med 181 hestekrefter og nye girkasser, samt bedre aerodynamikk, har ifølge Mitsubishi senket forbruket med 20 prosent.

Dieselforbruket oppgis til 0,67 liter per mil for manuelt gir og 0,76 for prøvekjørt bil med femtrinnsautomat. Motorens maksimale dreiemoment er 430 newtonmeter.

Akselerasjon 0 til 100 km/t på rundt 10 sekunder er ikke hverdagskost i dette segmentet og motorkraften kommer jevnt gjennom registeret. Motoren er selvfølgelig godt hørbar ved gasspådrag, men etter landeveien faller motorstøyen (i takt med turtallet) til et behagelig nivå.

Firehjulsdriftssystemet i L200 opereres nå via et hjul i midtkonsollen (elektronisk skift) og ikke lenger med en ekstra girspak.

Normalt vil drivkreftene automatisk kanaliseres til hjulene med best grep, mens ved låst senterdifferensial oppnås 50/50 momentfordeling.

Dypere lasteplan: Nye L200 byr på 47,5 centimeter lastedybde, mot 46 centimeter tidligere.

Dypere lasteplan: Nye L200 byr på 47,5 centimeter lastedybde, mot 46 centimeter tidligere. Foto:

Kraftkar

L200 har full lavgirserie og en bakkeklaring på 20 centimeter. Mange vil sikkert også sette pris på en svingradius på bare 5,9 meter, som bidrar til at Mitsubishi-en blir lettmanøvrerbar selv i krevende terreng.

Påkjøringsvinkelen er 30 grader og hellingsvinkelen 45 grader. Tilhengervekten er økt til 3,1 tonn og dermed er L200 blant de beste trekkvognene i klassen.

Seks kollisjonsputer, pluss egen knekollisjonspute for fører, er standard i L200. Filskiftevarsler, stabilisatorprogram for tilhenger og bakkestartassistent leveres også, samt bi-xenonlys. ASTC er et system som regulerer bremsekrefter ut til hvert hjul uavhengig slik at god stabilitet opprettholdes gjennom svingene.

Testbilen var for øvrig utstyrt med to-sone automatisk klimaanlegg, cruise control og nøkkelløs betjening med start/stopp-bryter, samt et lydlegg med DAB+ radio og skikkelig trøkk fra høyttalerne.

Artikkeltags