Nye Audi Q5 – større, lettere og bedre

DISKRET: Utenfra er fornyelsen ganske diskret. Audi Q5 er egentlig ny innenfra og ut, men fornyelsen samler nok ikke skuelystne når du fyller drivstoff.

DISKRET: Utenfra er fornyelsen ganske diskret. Audi Q5 er egentlig ny innenfra og ut, men fornyelsen samler nok ikke skuelystne når du fyller drivstoff. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Utenpå er ikke forskjellen revolusjonerende. Men nye Audi Q5 er både større og bedre enn forrige modell.

DEL

Vi har testet nye Audi Q5, bilen Audi har gjort betydelig suksess med i det norske markedet siden lanseringen i 2008.

Bilen tok den gangen opp kampen mot klassens bestselger BMW X3 – og lyktes godt.

Men de siste årene har Q5 druknet mer og mer i gatebildet mens konkurrentene har lansert nye modeller.

Både X3 og Mercedes GLC har tatt godt for seg av nybilkjøperne. Nye Q5 er nok slik sett et etterlengtet løft for Møller-forhandlerne.

LES OGSÅ: Nye Audi A5 – familiebilen far egentlig ønsker seg

God bagasjeplass

En vektreduksjon på 90 kilo med tilhørende lavere forbruk, 10 liter større bagasjerom, bedre bakseteplass, lavere innvendig støy og et betydelig løftet interiør. Dette er nok de viktigste fornyelsene på Audis nye SUV. Dessuten kan bilen, i motsetning til forgjengeren, nå leveres med luftfjæring.

Bagasjerommet kan også økes ved å justere baksetet til et noe trangere modus. Gjør du det, har du 610 liters bagasjerom tilgjengelig, bedre enn konkurrentene fra de to andre tyske premium-konkurrentene.

Utvendig må du nesten stille gammel og ny modell ved siden av hverandre for å se forskjellen. Men både front og hekk er betydelig endret, og utseendet er langt mer moderne. Dog er nok ikke endringene store nok til at nyheten samler skuelystne når du fyller drivstoff.

LES OGSÅ: Lexus knuste konkurrentene for sjette gang på rad

Lavt forbruk

Men de tekniske og utformingsmessige endringene gir en romslig familiebil med gode kjøreegenskaper. SUV-ene er høye, og noen av dem føles nesten som danskebåten hvis du kjører litt sportslig. Nye Audi Q5 holder seg fint på veien under alle forhold.

Testbilens 190 hesters dieselmotor med trekk på alle fire og S-tronic automatkasse føles også riktig til bilen. Dessuten hører du knapt at det er en dieselmotor.

0–100 tar 7,9 sekunder. Forbruket er på lave 0,49 liter pr. mil ved blandet kjøring.

I byen slår det oss også at bilen, tross høyde, firehjulstrekk og størrelse, har ganske god svingradius. Det gjør den enklere å håndtere på trange steder.

Dashbord til glede

Innvendig er kvalitetsfølelsen svært høy, som på mange av modellene til Audi. Digitale dasjbordløsninger, lydanlegg, navigasjon og telefonsystem fungerer intuitivt og godt.

Skjermen midt på dashbordet kan for eksempel vise hva du hører på i bilradioen, mens skjermen innenfor rattet kan vise kartet og veien dit du skal.

Forsetene er også svært komfortable, og de gir god sidestøtte. Voksne har dessuten god plass i baksetet.

Interiøret er for øvrig ikke ulikt storebror Q7, en av de bedre bilene i sin klasse.

LES OGSÅ: Dette er Norges mest solgte biler

Høy pris

Rent teknisk ka du utstyre bilen med det meste du måtte ønske av kjørerassistanse, som parkeringsassistent, adaptiv cruisekontroll som holder avstanden til bilen foran selv, active lane assist og cross traffic assist.

Vår testbil var spekket med det meste av dette, pluss head-up-display, virtual cockpit, høyttalersystem fra Bang & Olufsen, innvendig trådløst nettverk, elektriske seter, skinnpakke og så videre.

Så er da også prisen oppe i rundt 950.000 kroner, en ganske høy sum for en Q5. Startprisen er på 616.800 kroner, med testbilens motoroppsett og trekk på alle fire.

Alternativene er 252 eller 354 hesters bensin. Da bikker du langt over millionen. I det prisleiet er det ganske mange flotte alternativer.

Noen ladbar hybrid finnes foreløpig ikke. Det betyr at konkurransen mot for eksempel Mercedes GLC 350e blir ganske hard.

Hybriden fra Audis tyske konkurrent koster under 550.000 kroner, grunnet gunstige avgifter på den elektrisk delen av motoriseringen. Konkurrenten med stjerne på panseret har over 300 hesters motor.

Audi Q5

Testbil: 190 hesters diesel, S-tronic og quattro

Forbruk (blandet kjøring): 0,49 l/mil

Pris testbil: 949.513 kroner

Pris billigst modell: 616.800 kroner

Artikkeltags