Nye Volkswagen Tiguan – større og bedre

PASSAT-FRONT: Fronten har arvet den lekre stilen fra Passat, med brede kromlister og markante panserlinjer som går helt inntil hovedlyktene.
Samtidig er nye Tiguan noe lavere enn før, noe gjør den mer sportslig.

PASSAT-FRONT: Fronten har arvet den lekre stilen fra Passat, med brede kromlister og markante panserlinjer som går helt inntil hovedlyktene. Samtidig er nye Tiguan noe lavere enn før, noe gjør den mer sportslig. Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Den splitter nye utgaven av Volkswagen Tiguan er forbedret på viktige områder som plass, komfort og sikkerhet.

DEL

Vi har testet nye Volkswagen Tiguan, den første SUV-en fra Volkswagen som er basert på MQB-plattformen.

Dermed forbedres flere aspekter ved Tiguan – akselavstanden har vokst med nesten åtte centimeter og bilen er seks centimeter lenger enn før.

Samtidig er vekten redusert med 50 kilo i forhold til utgående modell, opplyser Volkswagen.

Viktig sikkerhetsutstyr som autobrems, adaptiv cruise control og kjørefeltassistent er standard, men blindsonevarsler koster ekstra.

Volkswagens «App Connect» gjør at du kan speile innholdet fra din smarttelefon på bilens infotainmentskjerm.

LES OGSÅ: – Nå kan tyver åpne 100 millioner VW-biler

Nytt design

Fronten har arvet den lekre stilen fra Passat, med brede kromlister og markante panserlinjer som går helt inntil hovedlyktene.

Samtidig er nye Tiguan noe lavere enn før, noe gjør den mer sportslig.

Designmessig har det dermed nærmest skjedd en revolusjon sammenlignet med utgående Tiguan. Sett bakfra synes vi imidlertid at den hvite testbilen så litt stusslig ut, men annet utstyr- og tilbehørsvalg kan nok rette opp dette inntrykket.

Sikkert dessuten et poeng for Volkswagen-gruppen å skape en viss (opplevd) avstand til konsernets dyrere Audi-modeller.   

Også på innsiden av den tyske SUV-en er mye annerledes enn før. Nå har også Tiguan heldigitale instrumenter. Dette avanserte instrumentpanelet, hvor du selv velger hvordan informasjonen skal vises, sammen med den ellers delikate interiørstilen, gjør at Tiguan knuser de tyske og asiatiske konkurrentene på dette området.

Head-up display med visning av hastighet, navigasjonsdata og trafikkskilt kan leveres mot pristillegg.

LES OGSÅ: Salget øker etter den store skandalen

Fullverdig SUV

Den hyggeligste overraskelsen med nye Tiguan er de romslige plassforholdene, som nå gjør modellen til en fullverdig familie-SUV. I tillegg til den økte lengden, er bilen nemlig også tre centimeter bredere enn tidligere, noe som både synes og merkes.

Akkurat som før kan man både skyve og legge ned baksetebenken, og baksetet har lange og komfortable sitteputer. Dermed sitter man faktisk like godt bak som foran i Tiguan – et sjeldent fenomen i SUV-er.

Volumet i bagasjerommet er i utgangspunktet på 520 liter, men dette varierer mellom 440 og 615 liter avhengig av baksetets posisjon. Maksimal kapasitet er 1.655 liter med setene nedfelt.

Adaptivt understell med tre ulike dempingskarakteristikker kan leveres mot pristillegg. Tiguan kan trekke en tilhenger på inntil 2,5 tonn, og tilbys med et assistentsystem som gjør det enklere å rygge med hengeren.

Det oppgraderte firehjulstrekksystemet gjør det nå mulig å velge mellom forskjellige innstillinger for kjøring på vei og i terreng.

LES OGSÅ:  Mer enn hver 10. bil er en Golf

Mye utstyr

Fotgjengerbeskyttelse med aktivt panser er standard i Volkswagen Tiguan, hvor en mekanisme hever panseret hvis en fotgjenger eller syklist kommer i kontakt med dette ved en kollisjon. Dermed reduseres risikoen for alvorlige hodeskader.

Trendline har, i tillegg til tidligere nevnte sikkerhetssystemer, blant annet 17-tommers lettmetallfelger, stor berøringsskjerm og tre soners klimaanlegg som standardutstyr.

Businessline frister i tillegg med adaptiv cruise control, LED frontlys med lysassistent og parkeringssensorer foran og bak.

Foruten de digitale instrumentene, hadde prøvekjørt Highline-utgave også oppvarmet multifunksjonsratt, 18-tommere og komfortseter, samt ekstrautstyr som skinnseter, navigasjon og panoramasoltak med LED-belysning.

Et glasstak skaper en trivelig atmosfære i bilen og kan være verdt å spandere noen kroner på, særlig hvis man har barn i baksetet.

LES OGSÅ: Denne SUVen skal mange nordmenn kjøpe

Mange motorer

I startfasen leveres tre bensinmotorer på mellom 125 og 180 hester, og dieselmotorer innenfor et effektintervall på 115 og 190 hestekrefter til Volkswagens nykommer. Selv om motorene er kraftigere, er de opptil 24 prosent gjerrigere enn de gamle Euro 5-motorene i forrige modell, opplyser Volkswagen. Som før kan du velge mellom utgaver med to eller firehjulsdrift.

Vi kjørte 150 hester diesel med firehjulsdrift, som trolig blir bestselgeren i programmet på grunn av kombinasjonen ytelse og drivstofforbruk.

Særlig sportslig på veien er nye Tiguan ikke, men byr på god komfort og trygg handling.

DSG dobbelclutchgirkassa til Volkswagen, som har imponert oss tidligere, oppleves nå litt treg sammenlignet mot de beste konkurrentene. I sportsinnstillingen går det raskere unna, men da øker turtallet uforholdsmessig mye. En mellomting hadde vært perfekt.

Volkswagen viste et ladehybrid-konsept av Tiguan på Frankfurt-utstillingen i fjor, men nå er det ting som tyder på at en ladehybrid likevel ikke vil se dagens lys. Rart, siden denne teknologien allerede finnes i både Golf og Passat. Vi får se hva utfallet blir.

For dem som trenger mer plass: Om et års tid lanseres Tiguan også i en lengre variant, med økt akselavstand og plass til tre seterader.

FAKTA VOLKSWAGEN TIGUAN

• Testet modell: Tiguan Highline 150 TDI 4M DSG

• L/B/H (meter): 4,49/1,84/1,65

• Motor: 2,0 diesel/150 Hk/340 Nm

• Ytelser: 0-100 km/t: 9,3 sek. Toppfart: 200 km/t

• Forbruk: 0,56 l/mil. CO2: 147 g/km

• Priser (kr.): Fra 318.800. Testbil: 575.000 (inkl. ekstrautstyr).

Artikkeltags