– Nye XC60 er nok en fulltreffer fra Volvo

SOFISTIKERT SVENSK: Stilrent design, kombinert med elegante eksteriørdetaljer og karakteristisk frontparti, gjør nye XC60 til en lekker bil å se på.

SOFISTIKERT SVENSK: Stilrent design, kombinert med elegante eksteriørdetaljer og karakteristisk frontparti, gjør nye XC60 til en lekker bil å se på. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Skandinavisk design, moderne hybridteknologi og avanserte sikkerhetsløsninger. Nye Volvo XC60 kan bli høstens vinner i SUV-markedet.

DEL

Siden lanseringen i 2008 har XC60 vært Volvos bestselger i mange land. Forventningene er derfor skyhøye til den nye modellen som ruller ut på veiene i disse dager.

Front- og bakparti minner om storebror XC90, men de karakteristiske T-formede kjørelysene strekker seg noe lenger mot grillen. Sideprofilen er så å si identisk med utgående XC60. Firehjulsdrift og 8-trinns automatgir er standard på alle utgaver.

Også innvendig ser vi tydelige spor etter XC90. Dashboardet er vinklet mot føreren, mens antall brytere er redusert for å skape en mer ryddig kupé. Luksuriøse detaljer, som for eksempel girspaken i krystall, delikate dekorpaneler, høy materialkvalitet samt seter med suveren støtte og rikelige justeringsmuligheter, gjør det til en fornøyelse å sitte bak rattet i den svenske SUV-en.

LES OGSÅ: Volkswagens nye premium-flørt er flott, men knuser den Audi og BMW?

Stort senterdisplay

En 9-tommers berøringsskjerm, som styrer de fleste av bilens funksjoner, dominerer midtkonsollen. På grunn av de omfattende menyvalgene – og knapper med liten skrift, blir det imidlertid krevende å sveipe og trykke på skjermen under kjøring. Etter vår mening passer en slik betjeningsmåte bedre til iPad-en hjemme i sofakroken.

Skjermens portrettformat egner seg derimot fint til å lese kart og følge navigasjonsmeldinger. Det digitale instrumentpanelet foran føreren har fin grafikk og tydelig visning. Plassforholdene i nye XC60 er i hovedsak på linje med konkurrenter som Audi Q5 og Mercedes GLC.

Bagasjerommet er på 468 liter i hybridutgaven, mot 505 liter hvis du velger fossildrift. Alle XC60-modeller har samme toliter firesylindret motor i enten bensin- eller dieselvariant som utgangspunkt, men effekten varierer mellom 190 (D4) og 320 hestekrefter (T6/T8).

(Saken fortsetter under faktaboksen)

Volvo XC60 T8

■ Testet modell: XC60 T8 Twin Engine

■ L/B/H (meter): 4,69/1,90/1,66

■ Motor: 2,0 bensin + el.motor/407 Hk systemeffekt

■ Ytelser: 0-100 km/t: 5,3 sek. Toppfart: 230 km/t

■ Forbruk: 0,21 l/mil. CO2: 49 g/km

■ Pris (kr.): Fra 650.000 (D4). Testet bil: 868.000 (inkl. ekstrautstyr).

Avgiftsvennlig

Å kjøpe XC60 som T8 ladehybrid er nesten en selvfølge i Norge på grunn av avgiftssystemet vårt. Sammenlignet med ordinær T6 bensin sparer du faktisk 155.000 kroner – og får 87 ekstra elektriske hester med på kjøpet.

Med 407 hesters samlet effekt har hybridmodellen av XC60 en svært kraftig drivlinje. Bensinmotoren driver forhjulene, mens den elektriske motoren driver bakhjulene og gir firehjulsdrift ved behov. Elektrisk rekkevidde er 45 kilometer. Batteriet, som er fulladet på rundt tre timer, er plassert langs bilens senterlinje, noe som bidrar til gunstig vektfordeling.

Som seg hør og bør i en premiumbil kan du velge mellom flere kjøreprogrammer. Hybrid-modus balanserer best mulig kraft og effektivitet for vanlig kjøring. Pure bruker kun elmotoren, mens Power gir høyest ytelse fra bensin- og elmotorer. AWD-valget gir kontinuerlig firehjulsdrift dersom kjøreforholdene er ekstra krevende. Du kan også definere en individuell innstilling ved å kombinere ulike elementer fra hver modus.

LES OGSÅ: Opel debuterer med den beste elbilen i klassen

Høy komfort

Understellet har en fin balanse mellom komfort og kontroll. Modeller med luftfjæring tilpasser automatisk chassisinnstillingen til valgt kjøremodus.

Nye XC60 føles ikke utpreget sportslig på veien, men kjøreegenskapene er utvilsomt på plass hvis bilen presses. Vi synes at Volvo XC60, på lik linje med Lexus NX 300h, innbyr til en mer avslappet og tilbakeholden kjørestil enn de tyske konkurrentene. Den støysvake drivlinjen og det behagelige interiøret er ytterligere faktorer som høyner kjøreopplevelsen.

(Saken fortsetter under bildeserien)

Avansert sikkerhetsteknologi

Volvo har alltid vært kjent for sitt fokus på sikkerhet, og nye XC60 er utstyrt med mye intelligent teknologi som støtter kjøringen.

City Safety-løsningen, som varsler om eventuelle farer og bremser bilen automatisk, kan nå også hjelpe til med å styre bilen unna hindringer i veibanen. Hvis du begynner å svinge unna, men ikke nok, vil denne funksjonen øke rattutslaget. Ellers er blant annet blindsoneovervåking, tretthetsvarsling, støtabsorberende seter, trafikkskiltgjenkjenning, og et system som styrer og bremser ned for å unngå utforkjøring, på plass.

Volvo XC60 kan også utstyres med kjørehjelp som opprettholder avstanden til kjøretøyet foran og holder bilen riktig plassert i veibanen i hastigheter opptil 130 km/t. Vi erfarte at selvkjøringsfunksjonen fungerte rykkfritt og fint langs testløypas motor- og landeveier.

LES OGSÅ: Ingen Mazda-forhandlere i Skandinavia trakk flere til lanseringsfesten enn Gjermundsen

Mye penger

Design og teknikk sett under er nye XC60 nok en fulltreffer fra Volvo. Dette er en nydelig bil som scorer høyt innenfor de fleste områder.

Selv om ladehybriden har en bjørnesterk motorkombinasjon, synes vi likevel at testbilens prislapp på like over 850.000 kroner (med tilleggsutstyr) er en god slump penger for en femseters SUV med tilsvarende plassforhold som modellene i «RAV4-klassen» til rundt halvmillionen.

Viktigste konkurrent, Mercedes GLC 350e, har 150.000 kroner lavere startpris, men tyskeren har lavere motoreffekt og noe kortere elektrisk rekkevidde. Det er likevel en dristig strategi av Volvo å prise seg såpass mye over bilmerket Mercedes-Benz.

Artikkeltags