Renaults nye familie-SUV er flott, men den har en svakhet

KOMFORT: Romslige Renault Koleos er en stor og komfortabel bil med god plass for fem.

KOMFORT: Romslige Renault Koleos er en stor og komfortabel bil med god plass for fem. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Vi har testet Renaults nye store familie-SUV. En strengt tatt ganske fin bil møter en stor utfordring her i Norge.

DEL

Fra før har franskmennene to høyreiste modeller: Kompakte Captur og mellomstore Kadjar. Nå er Koleos på plass hos norske Renault-forhandlere.

Med den nye store SUVen prøver franskmennene å krige seg inn i klassen der biler som Toyota RAV4 og Mitsubishi Outlander for tiden regjerer på salgsstatistikkene.

Koleos ligner på modellen X-trail fra Renaults søstermerke Nissan. Den produseres i Sør-Korea, der en veldig lik bil en stund har blitt solgt under navnet Samsung QM6.

På norske veier er det altså X-trail som ligner mest. Men der Nissan har klemt inn to seter bakerst for å levere plass til syv, har Renault prioritert god plass til fem.

LES OGSÅ: Franske biler – er de egentlig bedre enn sitt rykte?

Fransk komfort

Franskmennene har tradisjon for å lage komfortable biler, og det gjelder også Koleos. Du sitter høyt i gode seter, interiøret er lekkert med fine detaljer, og med digitale skjermer både på midtkonsollen og der analoge instrumenter normalt sitter, har du god kontroll over det meste bilen gjør.

Kjøreegenskapene er på ingen måte sportslige, men slike høye biler innbyr uansett ikke til aktiv kjøring. Du føler at du kjører en stor og tung bil, men underlaget absorberes greit enten det er slitt asfalt, hullete vei eller fartshumper.

Bilen er stilig utvendig, med brede skuldre og en tøff front. Støyen fra motor og dekk er akseptabel, selv om dieselmotoren selvsagt høres, særlig under akselllerasjon.

Renault vil gjerne utfordre dyrere premium-biler som Audi Q5 og BMW X3. Men det er nok til en viss grad slik at du får det du betaler for.

LES OGSÅ: En av de smarteste bilene du kan kjøpe

Romslig og praktisk

Vår testbil er toppmodellen Bose Edition med 177 hester diesel, firehjulstrekk, automat, skinnseter, cruisekontroll, et påkostet lydanlegg med full integrasjon av telefon, en rekke førerassistent-systemer og ganske mye annet utstyr.

Motoriseringen og utstyret kler bilen godt, men startprisen på den dyreste versjonen er da også på  550.000 kroner.

Med 530 liters bagasjerom, kjempegod plass til fire voksne eller to voksne og tre barn, god bakkeklaring og god fremkommelighet er Koleos en strålende bil for nordmenn med hang til hytteliv eller tilsvarende.

saken fortsetter under bildeserien

Svakhet i Norge

Vi forstår fortsatt ikke helt logikken i at digre biler med tunge batteribanker, begrenset el-rekkevidde og påfølgende høyt forbruk skal subsidieres fordi de angivelig er miljøvennlige.

Men faktum er at norske bilkjøpere kaster seg over hybride løsninger, ikke minst fordi de er relativt gunstig priset. 

Eventuelt velger de bensin. Tidligere var diesel det eneste salgbare i SUV-verdenen, men det er i endring.

Her er kanskje den største utfordringen til Koleos: Den leveres kun med to motoralternativer. Begge bruker diesel. Den minste er på 130 hestekrefter, den største på 177. 

Kun toppmodellen leveres med firehjulstrekk. Den har dessuten automatgir som standard. Billigste versjon med tohjulstrekk koster fra 374.900 kroner.

Renault Koleos

Testbil: dCI 175 4wd Xtronic Bose Edition

Motor: 2,0 liter diesel

Effekt: 177 hk / 380 Nm

Forbruk ved blandet kjøring: 0,58 l/mil

CO2-utslipp:

Pris testbil: 153 g/km

Pris testbil: 569.800,-

Pris billigste modell: 374.900,-

Artikkeltags