Volkswagens nye premium-flørt er flott, men knuser den Audi og BMW?

KONKURRENTER: Volkswagen prøver å krige seg inn i premium-segmentet med elegante Arteon. To av konkurrentene er Audi A5 Sportback og BMW 4-serie Grand Coupé.

KONKURRENTER: Volkswagen prøver å krige seg inn i premium-segmentet med elegante Arteon. To av konkurrentene er Audi A5 Sportback og BMW 4-serie Grand Coupé. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Har Volkswagen nok å by på mot premiumbiler fra Audi, BMW og Mercedes? Med nye Arteon prøver de seg.

DEL

Vi tuller ofte med det i vennegjengen, der både Audi, Skoda og Volkswagen i familievennlige stasjonsvogn-utgaver står parkert i garasjene. Skoda Octavia benevnes som "nesten VW", og VW Passat benevnes som "så godt som en Audi A6".

Nå skal altså Volkswagen på alvor prøve å leke Audi. I det norske markedet har VW lenge hatt sin kupe-Passat CC. Men den langstrakte og egentlig ganske elegante bilen har ikke vært noen volumselger.

Men som nye Arteon vil gjøre det, har CC til en viss grad vært med på å bygge image.

VW har egentlig bygget luksus en stund, blant annet Phaeton. Men monstersedanen ruller i liten grad på norske veier.

Aerton kommer til å gjøre det. Selv om den minner en del om Passat, har den både mer eleganse, lengre akselavstand, større sporvidde, lavere sittehøyde og lavere tyngdepunkt.

Alt i alt er den en flott bil. Men treffer den et småjålete premium-publikum i hjertet?

LES OGSÅ: Nye Audi Q5 – større, lettere og bedre

Praktisk

Vollkswagen har klart å gjøre sin evige bestselger Golf til en bil som er akseptert over alt, enten du kjører barn i barnehagen eller er direktør og skal på styremøte. Men generelt sett er VW klart mer folkelig enn Mercedes, BMW og Audi, eller for den saks skyld Lexus.

Vil Arteon bli tatt på alvor som premiumbil? Bilen har et lekkert design utvendig, både de langstrakte linjene, den spesielle fronten og den avrundede hekken skiller den fra andre VW-modeller. Interiøret er dessuten fint, men kanskje ikke så oppsiktsvekkende fra VWs side som eksteriøret.

Uten at det er synlig utenfra er den også praktisk, med kombi-bakluka, 563 liters bagasjerom og nedfellbare bakseter som gjør at den nesten har nytteverdi som en stasjonsvogn. Både fører og passasjerer har god plass, men i baksetet vil takhøyden gi en begrensning for dem som ruver noe mer enn gjennomsnittet.

Vi har kjørt de et par dager, og konstaterer at den kjøremessig er hakket mer sportslig enn en Passat stasjonsvogn, men at den fortsatt har høy komfort.

Den holder også en god stund hvis du virkelig provoserer den på svingete veier, men er markert mykere enn de mest sportslige standardbilene som ruller på norske veier. Provoserer du den nok, kjenner du fort at du har passert grensen for hva som føles ålreit.

Støydempingen er også god, setene det samme. Dessuten er bilen diger. 4,86 meter fra støtfanger til støtfanger, nesten like lang som en av våre designfavoritter Audi A7.

Mange felles komponenter

Tyskerne uttaler selv at de anser Audi A5 Sportback og BMW 4-serie Grand Coupé som noen av hovedkonkurrentene. Det er ganske ambisiøst.

Selv hadde vi noen dager i A5 tidligere i år. En fantastisk bil som mange bilinteresserte menn og kvinner før eller etter barnevognsfasen trolig ville digget å ha i garasjen.

Audien har, i likhet med mange andre premiumbiler vi har kjørt, en slags X-faktor. Noe du kanskje ikke alltid klarer å sette fingeren på, men som du avgjort føler når du sitter bak rattet.

De har et enda mer påkostet interiør, enda mer gjennomarbeidet design, enda bedre understell, enda bedre kjøreegenskaper.

A5 og Arteon er ellers søsken. Det er de også med Skoda. Motoren i Arteon-modellen vi har testet er omtrent den samme 150-hesteren som for eksempel leveres i tsjekkisk-produserte Octavia.

LES OGSÅ: Volkswagen tilbakekaller over 700.000 biler

Hva med prisen?

Prisene begynner på 518.000 kroner. Uten å ha prøvd den, men på ren intuisjon, er nok favoritten vår R-line-versjonen med 280 hesters bensinmotor, firehjulstrekk og DSG automatkasse. Den koster fra 640.000 kroner. Sammenligner man for eksempel med Audi A5 Sportback, er innstegsprisen omtrent den samme. Men A5 har da "bare" 252 hester, og er litt mindre både inni og utenpå.

Det store spørsmålet er hva de fleste ville valgt? Ser man bort fra merket i grillen, oser egentlig Arteon både mer status og stor bil. Men det var denne X-faktoren igjen, da.

Betalingsvilligheten er nok også til stede for å ha et tradisjonelt statusmerke fremfor mer folkelige Volkswagen.

Men kjøper du bil i denne prisklassen, bruker du normalt en del kroner på ekstrautstyr. Der skiller de to bilene seg. Premium-merkene holder normalt et langt høyere prisnivå på ekstrautstyr.  I tillegg har Arteon noe mer standardutstyr enn Audien, og gir slik sett mer for pengene.

LES OGSÅ:  Dette er Norges mest solgte biler

0-100 på 5,6 sekunder

Et ryggekamera på Aerton koster oppunder 4.000 kroner, 2.000 mindre enn på A5. Tilhengerfeste går også en snau tusenlapp i VWs favør, mens alarm koster 4.300 på Aerton og 6.370 på Audi A5. Og så videre. I praksis blir altså Audi en god del dyrere, selv om den er hakket mindre.

Arteon selges nå med tre motoralternativer: Diesel på 150 eller 240 hester, eller bensinmotor på 280.

Med den sprekeste motoren går 0-100 kilometer i timen unna på respektable 5,6 sekunder.

På de to dyreste alternativene er VWs firehjulstrekk-system 4motion standard. DSG automatkasse er ikke mulig å velge bort på noen av versjonene.

Arteon leveres foreløpig ikke i hybrid-versjon.

Artikkeltags