Kabrioletsalget har stupt de siste ti årene: – Kanskje er det ikke like «in» lenger

BESTSELGER: I 2003 ble det solgt 279 nye Peugeot 307 kabriolet i Norge. Det er nær hundre mer enn det totale kabrioletsalget i fjor.

BESTSELGER: I 2003 ble det solgt 279 nye Peugeot 307 kabriolet i Norge. Det er nær hundre mer enn det totale kabrioletsalget i fjor. Foto:

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

For ti år siden var vel én prosent av de nye personbilene i Norge kabrioleter. I fjor var tallet 0,1 prosent.

DEL

(Tønsbergs Blad) – Kabrioletsegmentet har hatt en negativ trend over flere år. Årsakene er nok mange, men kan forklares med at det tilbys mange flere nisjemodeller og SUV-modeller nå enn for få år siden. Det kan også ha en sammenheng med trender, kanskje er det ikke like «in» å kjøre kabriolet lenger? sier Christian Gottschalk, informasjonssjef hos den norske BMW-importøren.

BMW er importøren som har hatt mest tak på det takløse markedet de senere år i Norge. De tilbyr flere forskjellige BMWer og Mini, men tallet er likevel ganske beskjedent, til sammen 67 biler i 2015. Gottschalk tror det vil gå ytterligere ned i år.

– Vi forventer i underkant av 40 kabrioleter i år, sier han.

Flere før

Slike biler har naturlig nok aldri vært noen storselgere i Norge, men for vel ti år siden var det langt mer vanlig at det ble kjøpt nye biler med kabriolettak her til lands. I 2003 ble det registrert 1335 biler slike biler, det ga segmentet en markedsandel på 1,2 prosent.

Den gang var det Peugeot, og modellen 307, som solgte best, med 279 biler. De leverte i tillegg 91 eksemplarer av modellen 206 som kabriolet. Nest mest solgt var Mercedes-Benz SLK med 171 biler, fulgt av Saab 9-3 med 154 biler.

Peugeot har ikke solgt noen kabrioleter i Norge siden 2014, da ble det registrert én 308-kabriolet.

I fjor ble det totalt registrert 189 nye kabrioleter i Norge, i et personbilmarked på vel 150.000 biler. Det gir en markedsandel på 0,1 prosent, ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Det kan samtidig se ut som det totale kabrioletsalget i år vil stige, først og fremst på grunn av én bilmodell, Mazda MX-5.

Himmelen som tak

– Interessen og etterspørselen har vært og er stor, og vi kunne solgt flere hvis vi hadde hatt tilgang på flere. Det er litt begrenset hvor mange biler vi får til Norge, men alle de 140 bilene vi har fått så langt, er solgt.

Det ble registrert 13 MX-5 i fjor, og 15 året før.

Jon Winding-Sørensen, biljournalist og kabrioleteier i 50 år, mener at mye av problemet for kabrioleten de senere årene har vært at modellene i hovedsak har vært dyre. For drøyt ti år siden var flere av de takløse bilene som solgte godt, relativt rimelige.

– Dyre biler kjøpes gjerne på firma, og det går greit å kjøpe en coupé på denne måten. Men går du for en kabriolet, tror alle at du bare tenker på å ha en dame som har langt, blondt, flagrende hår ved siden av deg. Som ikke er kona di.

For øyeblikket har han kabrioleten Daihatsu Copen og en Renault Twizy som ikke har sidevinduer.

– Det er jo en kjent sak at får du folk til å sette seg i bilen, så er det større sjanse for at de kjøper den, men når så du sist en kabriolet i en bilbutikk? Folk burde kjøre mer med himmelen som tak, sier Winding-Sørensen.

(NTB)

Kabrioletsalget i Norge siden 2004

2015: 189
2014: 242
2013: 465
2012: 503
2011: 501
2010: 577
2009: 548
2008: 890
2007: 1078
2006: 1123
2005: 1111
2004: 1335

Artikkeltags