Skoda beste kjøp, men Volvo vinner stor stasjonsvogntest

Flotte familiebiler: Dette er de største stasjonsvognene på markedet. Volvo V90 (t.v.) ble testens premium-vinner.

Flotte familiebiler: Dette er de største stasjonsvognene på markedet. Volvo V90 (t.v.) ble testens premium-vinner. Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Gedigen lasteplass, mye utstyr og førsteklasses komfort. Vi har testet de store stasjonsvognene fra Mercedes, Volvo og Skoda.

DEL

Test (Tønsbergs Blad) I utgangspunktet skulle dette være en biltest av splitter nye Volvo V90 og Mercedes E-klasse stasjonsvogn, som er direkte konkurrenter i premium-segmentet. Testlaget, bestående av Freddy Evensen, Truls Lunde og Kjør-journalisten, valgte imidlertid også å ta med populære Skoda Superb ut på prøvetur, for å sammenligne nykommerne mot et rimeligere alternativ.

Alle testbilene hadde dieselmotorer på 190 hestekrefter og automatgir, Superb også firehjulsdrift.

Nærmere om bilene

Modellskiftet fra V70 til V90 har gjort den noe trauste stasjonsvogna fra Volvo til en totalt annerledes bil. Nå står design og sportslighet i hovedfokus, mens sikkerheten er tatt til et nytt nivå med blant annet det nye førerassistentsystemet Pilot Assist. Nye V90 leveres med en rekke motoralternativer, hvor ladehybriden med hele 407 hestekrefter topper programmet.

Kortere overheng og en fallende taklinje bidrar til en mer dynamisk stil på nye E-klasse sammenlignet med forgjengeren. Mercedes tilbyr et omfattende motor- og drivlinjeutvalg til E-klassen, men kun sedanen leveres som ladbar hybrid. Også E-klasse kan leveres med førerassistentsystemer (Drive Pilot).

Skoda Superb har alltid vært en plassmester. I siste modellgenerasjon stemmer også motorer, sikkerhetsutstyr – og utseendet. Motorprogrammet spenner fra 125 til 280 hester. Først om et par år kommer Skoda med elbiler og hybrider.

Plass

Herregårdsvognene til Volvo har vært selve symbolet på aktivt familieliv. I baksetet til V90 er det fin plass til tre personer og bagasjerommet er på 560 liter. Men noe lastevolum er ofret på bekostning av utseendet – her kan bli trangt for familiens firbeinte. 

Også Mercedes er et bilmerke med tradisjoner for store stasjonsvogner. Tre voksne i baksetet er ikke noe problem i E-klasse, og med 640-liters bagasjerom, er det ikke rart at denne bilen er en favoritt blant taxieiere.

Superb har et stort og firkantet lasterom på hele 660 liter, som er enkelt å utnytte effektivt. Beinplassen i baksetet er dessuten enorm. Dermed vinner tsjekkeren på innvendig plass.

Både Mercedes og Volvo har svært behagelige førerseter. Med lange sitteputer også i baksetet sitter passasjerene mest bekvemt i V90.

Blikkfang: De T-formede «Tors Hammer»-frontlyktene gjør den nye Volvoen gjenkjennelig på veien.

Blikkfang: De T-formede «Tors Hammer»-frontlyktene gjør den nye Volvoen gjenkjennelig på veien. Foto:

Førermiljø

Superb har en stilren førerplass med eksemplarisk ergonomi etter vanlig Volkswagen-oppskrift.

I det moderne Volvo-interiøret styres de fleste funksjonene fra en 9-tommers berøringsskjerm. Men den omfattende menystrukturen, med liten skrift, krever tilvenning. For øvrig har vi stor sans for den nye interiørstilen til Volvo, inspirert av skandinavisk natur.

To sylskarpe digitalskjermer på 12,3 tommer hver utgjør instrumentpanelet i nye E-klasse. Direkteknapper på midtkonsollen for radio, navigasjon, klima med videre gjør det greit å finne fram i menyene. Så mens en Mercedes-eier forholdsvis enkelt vil kunne finne seg til rette her, vil nok en som har kjørt Volvo tidligere trolig slite mer med å bli kjent i nye V90. Interiøret i E-klasse preges for øvrig av eksklusive materialer og fine interiørdetaljer.

Kjøreegenskaper

Skoda Superb kjører trygt og forutsigbart, akkurat som slektningen Volkswagen Passat, men kan nok kanskje bli i det mykeste laget for enkelte, selv i sportsinnstillingen. DSG-girkassen fungerer bra, men skifter litt tregt i normalmodus.

Motorrespons og girskift er hakket bedre i E-klasse enn hos Superb, og tyskeren har en storslagen kjørekomfort under alle forhold. I denne bilen er det utvilsomt lagt ned mye ressurser i hjuloppheng og understell – og motoren føles bjørnesterk.

Likevel er det svensken som stikker av med seieren innenfor kjøredynamikk. Nye V90 er en fryd å kjøre og svært nær BMW 5-serie på dette området. Dieselmotoren har ikke fem sylindre mer, men gjør jobben likevel – det er alltid tilstrekkelig med krefter tilgjengelig i Volvo-en.

Prøvekjørt V90 og E-klasse var utstyrt med systemer for autonom kjøring av første generasjon. Dette betyr at de kan kjøres på motorvei med et løst grep om rattet – bilene holder plasseringen i feltet og styrer selv gjennom svingene dersom veioppmerkingen er tydelig. Men sjåføren må regelmessig bekrefte på rattet at han eller henne fortsatt er ved bevissthet.

Romslige: Stasjonsvognene i testen laster inntil 1.526 (Volvo), 1.820 (Mercedes) og 1.950 liter (Skoda) med nedfelt baksete.

Romslige: Stasjonsvognene i testen laster inntil 1.526 (Volvo), 1.820 (Mercedes) og 1.950 liter (Skoda) med nedfelt baksete. Foto:

Delkonklusjon 1

Når det gjelder sammenligningen «premium» mot «budsjett», er det viktig å påpeke at både V90 og E-klasse var «fullastet» med tilleggsutstyr. Prisdifferansen på opptil 330.000 kroner mellom Skoda og Volvo/Mercedes i denne testen kan i hvert fall halveres dersom man krysser av for mindre luksusutstyr hos de to sistnevnte.

Likevel utkrystalliserer Skoda Superb seg som det beste kjøpet i gruppa – prisen på testet topputgave med firehjulsdrift og mye utstyr er lavere enn grunnprisene til de to andre. Så Superb er testens prisvinner.

Delkonklusjon 2

Premium-segmentet kjennetegnes av biler med høy finish og avansert teknologi, som bidrar til suverene kjøreopplevelser.

Nye E-klasse er velbygd, logisk og byr på en gedigen kvalitetsfølelse, men fremstår kanskje som litt sjelløs. V90 er noe rimeligere, oppleves «friskere» og har de beste kjøreegenskapene.

Uansett dreier dette seg om to nydelige biler i luksusklassen, hvor trolig smak og behag vil avgjøre valget. Testlaget endte 2–1 til Volvo V90, som dermed vinner «premium-oppgjøret».

Fakta Superb L & K TDI 190 4x4 DSG V90 D4 190 Inscription aut. E 220D aut.
L/B/H (meter) 4,85/1,86/1,47 4,93/1,89/1,47 4,93/1,85/1,47
Lastevolum (liter) 660-1.950 560-1.526 640-1.820
Dieselmotor 2,0/190 Hk/400 Nm 2,0/190 Hk/400 Nm 2,0/194 Hk/400 Nm
Drivstofforbruk (l/mil) 0,51 0,45 0,42
Fra-pris stasjonsvogn (kr.) 331.900 478.900 574.934
Grunnpris testbil (kr.) 523.600 587.900 594.934
Pris testet bil (kr.) 578.650 754.853 908.664

Artikkeltags