Gå til sidens hovedinnhold

Klimaplan i utakt med folket

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Klimaplanen ligger i disse dager i Stortinget og skal være ferdigbehandlet til påske. Få liker å kjøre bil med tvangstrøye, heller ikke de som bor i Vestfold og Telemark. Meldingen er et angrep på friheten til alle de som er avhengige av bil i hverdagen, både fordi den legger opp til svimlende høye pumpepriser, over 20 kroner per liter, og fordi regjeringen varsler at den vil jobbe for forbudssoner og tiltak som i praksis stanse alt nybilsalg av bensin- og dieselbiler fra 2025. Det er tydelig at meldingen er skrevet av oslomakta, og uten tanke for at vi skal bo og bile i resten av landet.

AMCAR er opptatt av å redusere utslipp, men det er viktig at politikerne velger de riktige tiltakene som ikke gjør hverdagen tung og vanskelig for folk. Ingen er uenig i at vi fremover skal jobbe for å sikre muligheten til å leve gode liv i fremtiden, og bilistene har faktisk levert gjennom å kjøpe biler med lavere drivstofforbruk og lavere utslipp. De fleste av oss er positivt innstilt, men pisk og tvang er vi ikke klare for.

Vår antakelse bekreftes av tallene i en undersøkelse AMCAR har fått utført, hvor 74 pst. av de spurte innbyggerne i Vestfold og Telemark svarer at målet om salg av kun nullutslippsbiler etter 2025 ikke er realistisk. Dette er nesten 4 ganger så mange som de som har tro på målet. 80 pst. støtter ikke forbud mot salg av bensin- og dieselbiler etter 2025. Det er tall jeg mener politikerne må lytte til og ta alvorlig. Klimaplanen må justeres.

Og er det riktig å tvinge folk til å kjøpe elbiler og kjøre kollektivt når bare 29 pst. mener elbil dekker transportbehovet i ferier og hverdag, og hele 89 pst. svarer at kollektivtransport ikke er et fullverdig alternativ til bil? AMCAR mener det er å gå for raskt fram.

Tallene indikerer dessuten at både Ap og Høyre burde lytte mer til sine velgere, for 7 av 10 velgere i begge partiene mener 2025-målet ikke er realistisk, og ønsker heller ikke et forbud mot salg av nye bensin- og dieselbiler etter 2025.

SP, som har vært tydelige i sin motstand, treffer bedre på velgerne også her, for 3 av 4 SP-velgere sier at de både har liten tro på 2025-målet og 9 av 10 er imot forbud.

Det er snart valg. Kanskje man bør lytte til velgerne utenfor Oslo?

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 07:00.