Tidenes avgjørelse som vil forandre byen for all ettertid

Av
DEL

MeningerEn større avgjørelse for Larvik enn den vi står ovenfor nå vil vi nok ikke oppleve i vår levetid, for vi som er til i dag! Med tidenes satsing kom også tidenes konsekvenser. Å være engasjert kan både være berikende og godt men også vondt å vanskelig. Akkurat nå skulle jeg ønske at jeg var litt den personen som ofte svarer: det bryr meg ikke. For jernbanestasjonsplasseringa engasjerer, det gir meg litt vondt i magen når jeg tenker på det å jeg tenke på det gjøre jeg ofte.

For mange føles det nok som vi i Larvik har fått utdelt to dårlige kort, hvor andre nabo byer har fått litt lettere kort på hånda. Hvis noen blir spurt om hva Larvik kommune er for dem, hva er det flotteste, vil nok de aller fleste nevne den langstrakte sjølinjen i kommunen vår og den rike naturen, som har blitt enda rikere etter sammenslåingen. Så hva er Larvik by for oss, deg og meg?

For meg er det historien man føler på når man går i gatene i sentrum, når man ser de gamle byggene som står på lånt tid nå, byggene som har sjel som blir til en del av min identitet. Når man ser mange av de flotte byggene fra bunn av Kongegata, hvor alt ble bygget opp igjen i mur etter bybrannen. Der står høyreiste flotte mur fasader som ønsker deg velkommen, mange med sin jugend stil, noen som også nylig har fått bevaringsskikk pris. Så kommer du til torvet med bygg fra 1700 tallet som skaper det litt høytidelige preget over alle som har vært her får oss, som skaper en god lunhet med sine gode arkitektur. At Tiurgården ble revet for mange ti år siden ser mange på som en katastrofe, at bygget som erstattet det gir deg en like gode opplevelse, må vi vil ærlig å si veldig nei til.

Mange andre bygg har blitt borte, nå snart også Prinsegata 20 (Unnerbergården) en murgård i jugendstil med fine smijerns lykter, bygget 1915, som har en vakker fasade som hadde skinnet igjen med oppussing som Gylden løve hotell. Nå står vi ovenfor en mulighet som innebærer at kvartal på kvartal også bare blir å se på bilder, hvor folk igjen kaller det for en katastrofe, som når vi tenker på hvor flott Tiurgården men sin rike utsmykking hadde vært som høydepunkt øverst på torget.

Noen ser på det som et løft for sentrum å rive bebyggelsen for å få en togstasjon der i stedet å mener det vil skape mere liv. Jeg tror ikke en togstasjon i Kongegata vil innebære noe økt handel i sentrum. Togstasjoner er som et buss stopp hvor man sitter og venter på neste transportmiddel, Narvesen er helt innafor der, det ikke blir noe mere handel for reisende enn akkurat der. Ikke vil noen nye byggeklosser, hvor det er mulig bygge gjøre sentrum mere innbydende heller. Jeg er også redd butikkene vil lide så store tap under prosessen, at det blir vanskelig å få til et aktivt sentrum i etterkant, uansett byggemetode. Ikke bare skaper det dårlig fremkommelighet, men et sentrum hvor store deler er rivd er lite attraktivt å oppsøke.

Når Kongegata ikke blir en bilgate lenger får vi en enda verre trafikksituasjon enn før i byen. Murbyggene kan ikke flyttes, trehusene er det mulig å flytte, men hvem som tar kostnaden eller hvor de skal stå er det ingen gode svar på. Hvordan et nytt torg vil bli er det veldig vanskelig å si, men at torget som ligger der som et flott amfi midt i kjernen med gamle bygg rundt blir borte for alltid er nok mest sannsynlig konsekvensene.

Også er det Indre havn, det er jo heller ikke det beste alternativet vi kunne hatt, men for meg bedre da det ikke innebærer så massive inngrep av byen å fare for dem som driver butikker i byen i dag. En massiv bru, ja kanskje det, men siden den er høy gir det utsyn under å kan romme mange aktiviteter for barn og unge under bru området, skape et åpent område for alle. En bru må heller ikke være en betong kloss men mere estetisk pen. Jeg tror indre havn med årene uansett vil få en del bebyggelse som igjen vil forringe den opplevelsen vi har i dag ganske mye. Området ligger der som et nytt område, som kan skape en ny liten bydel med togstasjon, uten så store inngrep. At der gir buss for tog 6 måneder er en liten konsekvens av det.

Når vi kommer til Herregården, er det selvsagt at vi må ha sikkerhet i om at den ikke vil få store alvorlige skader at Munken vil bli bevart må vi også få et svar på. Kan ikke dette svares på, er en utsettelse den beste løsningen, som igjen må føre til mere utredning av konsekvenser og plassering, om det da ikke kan gis noen garanti for konsekvensene.

De som berøres aller mest er de som mister hjemmene sine. Hvor mange det rammer må også veie med her, selv om en alltid er en for mye. Vi bygger nå for nye kanskje 100 år, å jeg er uansett sikker på at Bane NOR vil ønske å bygge hele trasen ferdig. Om det kan gi noe års forsinkelse så er det verdt det. Dette er en avgjørelse både vi, våre barn og barnebarn og videre generasjoner får konsekvensene av.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags