Bergeløkka? Nei!

Av
DEL

MeningerBane NOR har lagt fram to gjennomarbeidede forslag til hvordan jernbanen i framtida skal passere Larvik: Kongegatealternativet og Indre havn-alternativet. Nå, på tampen, før kommunestyret skal behandle disse alternativene har det blitt lansert flere luftige forslag med krav om å bli tatt alvorlig. Jeg har tillatt meg å kommentere noen av dem.

1) Traseen over Bergeløkka gjennom vestkanten av Bøkeskogen og med stasjon på Bommestad. Ingenting er sagt om traseens høydeprofil og hvilken ødeleggende effekt forslaget vil få for bebyggelsen på Eidet og Bøkeskogen.

2) Stasjon på Bergeløkka og trasé videre mot Bommestad. Det som generelt er sagt om mulig utvikling rundt fremtidig stasjonsområde betyr vel at deler av Bøkeskogen blir bebygget. Også her savner undertegnede traseens høydeprofil.

3) Stasjon på Bergeløkka og trasé over Nanset (Bane Nors sektor D), i tilfelle Bane NOR skulle bli tvunget til å ta det opp igjen.

Dette alternativet vil også ta et godt jafs av Bøkeskogen på vei mot Øvre Bøkeligate. Dette alternativet har Bane NOR lagt til side, men også for dette alternativet savner undertegnede traseens høydeprofil.

Konklusjonen når det gjelder traseen over Bergeløkka og med eventuell stasjon på Bergeløkka må, i tillegg til tekniske og økonomiske argumenter som Bane NOR har presentert, være at Bergeløkkaalternativene er ødeleggende for Bøkeskogen, eller som de gamle romerne ville ha sagt det

Sic transit gloria mundi

FRYKT: Aage Sletsjøe frykter for Bøkeksogen med en trasé og stasjon i dette området. Bergeløkka-tomta ligger bak den hvite blokka i bakkant av bebyggelsen.

FRYKT: Aage Sletsjøe frykter for Bøkeksogen med en trasé og stasjon i dette området. Bergeløkka-tomta ligger bak den hvite blokka i bakkant av bebyggelsen. Foto:

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags