Det handler om hva vi ikke vil ha

TOG ELLER IKKE: Vil vi fortsatt ha jernbane her, gjennom Indre havn? Den framtidige traseen vil eventuelt komme ut et sted i fjellet i front på bildet.

TOG ELLER IKKE: Vil vi fortsatt ha jernbane her, gjennom Indre havn? Den framtidige traseen vil eventuelt komme ut et sted i fjellet i front på bildet. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

MeningerDa Bane NOR 20. juni presenterte aktuelle trasévalg, og det samtidig ble lagt fram en mulighetsanalyse både for Kongegata- og Indre havn-alternativene, ble jeg og flere andre som var til stede i Sliperiet, betatt av mulighetene som ble solgt inn rundt Indre havn. Ikke minst fordi presentatøren var karismatisk så det holdt, og ikke sto tilbake for noen vekkelsespredikant da han inntok scenen. Ikke noe galt i det, han gjorde en god jobb.

Og mulighetsstudiene viste nettopp at det er spennende muligheter ved begge alternativene.

Når er det en god sommer siden skissene ble framlagt, og det er under to måneder til Bane NOR skal presentere sitt anbefalte forslag. Og flammen på Indre havn-bålet er i ferd med å ebbe ut for min del.

Ja, jeg er redd det å si ja til en framtidig løsning med fortsatt jernbane i Indre havn, høy eller lav, vil være en hundreårstabbe.

Nå er det selvfølgelig viktig å høre på hva Bane NORs mange dyktige mennesker har kommet fram til, som grunnlag for det som blir et anbefalt forslag. Det vil gi ny og viktig kunnskap til alle, især politikerne som før neste sommer skal fatte en av sine viktigste avgjørelser noensinne. Ytterligere informasjon kommer også i den mulighetsanalysen som kommunen selv jobber med, og som skal se byutvikling i et videre perspektiv enn det som Bane NOR la opp til.

Så hvorfor mener jeg da noe om plassering før alt dette er på plass?

Se på bildet som ledsager denne kommentaren. Tatt med drone og med et fugleperspektiv fra over Bedehuset og ut over det mest attraktive området i hele byen. Langs fjorden, fra Tollerodden og Skottebrygga bort mot Sanden og Hammerdalen. Det viser så tydelig hvordan situasjonen er.

Vil vi virkelig at det fortsatt skal gå en jernbane her? Vil vi fortsatt at skinner, stasjon og tog til og fra skal være en barriere mellom byen bakenfor og fjorden der ute?

Mitt svar er nei. Jeg tror begge hovedalternativer kan by på gode muligheter for spennende byutvikling. Men mest av alt handler dette om hva vi IKKE bør ha.

Jeg har bodd i Larvik i hele mitt 62-årige liv. Og i de fleste av mine voksne år kan jeg erindre et utbredt ønske som har raget over alle andre når det har vært snakk om byen og mulighetene. Drømmen om å få bort jernbanen, for å kunne utvikle området den båndlegger på en mer spennende måte. Og åpne opp mellom byen og fjorden.

Første etappe er unnagjort, flytting av ferja ut på Revet. Det skjedde i 2008, etter en knallhard kamp i flere år. Den historiske avgjørelsen falt i et dramatisk kommunestyremøte i desember 2003, der det ble 18-15 for ferjeflytting. Ap og Frp kjempet knallhardt for å beholde ferjevirksomheten der den var, støttet av bl.a. aktørene Larvik Havn og Color Line, men de øvrige partiene sikret flertall for det som jeg tror svært få nå i 2018, ikke engang motstanderne, mener var et uklokt valg.

Det flertallet ville, var å gi byen en mulighet til å vitalisere Indre havn. Benytte den kanskje mest verdifulle tomta i kommunen til noe annet enn ferjekai, biloppstillingsplass, terminalbygg og stor trafikk et par ganger i døgnet.

Og bakenfor lå det for mange et annet ønske. Ikke bare å få flyttet ferja, men også den andre barrieren, den aller største, jernbanetrafikken langs Storgata.

Nå er sjansen her. For første og siste gang.

Med dette som bakgrunn er nei til Indre havn det logiske valget.

Muligheten til å legge til rette for den beste utviklingen av hele området, må gripes. Og det er da vi alle, og politikerne i særdeleshet, må stille spørsmålet: Er det gunstig at en jernbane, høy eller lav, setter større premisser enn noe annet, for dette?

Eller er det best på helt fritt grunnlag å kunne skape et attraktivt område, der det bygges klokt ut slik at folk kan møtes og ferdes? Ikke bare i 3-4 varme vår- og sommermåneder, men hele året?

Uansett, og det viktigste å ha med seg hele veien, er at avgjørelsen må ses i et langt perspektiv. Det som i en slik kontekst er kortvarige utfordringer i forhold til bygninger og virksomheter, og som sikkert vil skape problemer for flere, bør ikke være styrende for valget. Derimot å stake ut en god kurs når nye generasjoner skal stå til rors.

Det bør da styres mot en jernbanetrasé under byen og stasjon i Kongegata, en kort spasertur unna Torget, Sanden/Hammerdalen og Indre havn.

For i tillegg til at det gir et jomfruelig utgangspunkt for Indre havn, så vil det også gi spennende muligheter for både nåværende sentrum og den stadig mer omfattende virksomheten på Sanden og i Hammerdalen.

Artikkeltags