Gå til sidens hovedinnhold

Carl Nesjar er død

Artikkelen er over 6 år gammel

Æresborger av Larvik, Carl Nesjar, er død, 94 år gammel.

– Var viktig for Larvik

Ordfører Rune Høiseth sier i en kommentar at Carl Nesjar var en stor kunstner og ikke minst en svært god ambassadør for Larvik.

– Jeg har hatt gleden av å treffe både han og kona Sylvia ved en rekke anledning som ordfører, og det har alltid vært en glede, sier Høiseth til ØP Nett.

– Nesjar var en internasjonal kjent kunstner med et stort navn og en stor produksjon, men han glemte aldri hvor han kom fra, sier ordføreren.

Lørdag kveld sendte Rune Høiseth kondolanse på vegne av Larvik kommune til kona til Carl Nesjar, Sylvia A. Antoniou Nesjar, og Høiseth sier at han vil komme tilbake til hvordan kommunen vil hedre Carl Nesjars minne.

– Som ambassadør for Larvik var han viktig, og det er ikke uten grunn at han ble utnevnt til æresborger. Nå har en stor kunstner og en viktig person for byen gått bort, sier han.

Fiolinist Arve Tellefsen hilser på Carl Nesjar i Fredriksvern kirke under festivalen Kammermusikk i Stavern i 2012. Foto: Bjørn-Tore Sandbrekkene.

Arbeidet til det siste

Kunstneren Carl Nesjar var bare en drøy måned fra å fylle 95 da han døde lørdag. Men han fortsatte å arbeide helt til opp til det siste.

Det forteller Harald Bruno Ciarlo, som lørdag ettermiddag opplyste NTB om dødsfallet på vegne av familien.

Selv er Ciarlo far til ett av Nesjars barnebarn og tidligere gift med kunstnerens datter. Han kjente Nesjar i 40 år.

– Han ble en meget gammel mann, men på tross av dårlig hørsel, og på tross av at han var henvist til rullestol de siste årene, har han faktisk fortsatt å arbeide og holde utstillinger, sier han.

Avduket: Carl Nesjar avduket selv bysten av ham som nå skal plasseres sammen de andre æresborgerbystene i Bølgen. Her ser vi ham sammen med Solveyg Schafferer-Sigerius, som har laget bysten. (Foto: Svend E. Hansen)

Les også: Carl Nesjar endelig på sokkel i Bølgen

Multikunstner

Nesjar var selv én av de norske kunstnerne som har vært best kjent internasjonalt, og han har etterlatt seg verker i en rekke land. Her i landet er han blitt framhevet som banebrytende for den abstrakte kunsten.

Ciarlo framhever samtidig Nesjar som en kunstner som behersket mange forskjellige teknikker.

– Jeg har alltid tenkt på ham som en multikunstner, selv før det begrepet ble oppfunnet. Han kunne male, jobbe med metall, med vann og is. Det var en veldig stor grad av lekenhet og nysgjerrighet som gjorde at han kunne utvikle seg på denne måten, sier han.

Les også: Utnevnes til Kommandør av St. Olavs Orden

Carl Nesjar i 2004. Foto: Svend Einar Hansen

Reagerte sterkt

Nesjar var en av Norges internasjonalt best kjente kunstnere. Det er takket være ham at Pablo Picassos verk, sandblåst inn i naturbetong av Nesjar selv, kan ses på flere vegger i regjeringskvartalet i Oslo.

Carl Nesjar var banebrytende for abstrakt kunst i Norge. Han tilhørte de modernistiske etterkrigskunstnerne og var både maler, grafiker og skulptør. Han skrev også en bok om norsk kunsthistorie.

Nesjar reagerte sterkt, i likhet med mange i det kunstfaglige og kunsthistoriske miljøet innenlands og utenlands, da regjeringen våren 2014 besluttet å rive Y-blokken i regjeringskvartalet. Y-blokken og Høyblokken – som får stå – ble skapt som en helhet, sa Nesjar.

Carl Nesjar og Ingvar Ambjørnsen bidro i stor grad til at æresborgerdagen i 2010 ble en spennende dag for de få som kom. Legg forøvrig merke til Nesjars nedtaggede rullestol. (Foto: Erik Werner Andersen)

Fra Larvik – og Brooklyn

Carl Nesjar vokste opp i Larvik og Brooklyn i New York. Han gikk på Statens Kunstakademi og studerte også i København, New York og Paris. Han var i mange år gift med Inger Sitter, også norsk bildekunstner av verdensformat.

Fra 1935 til 1938 studerte han ved Pratt Institute i New York. Her ble han påvirket av holdningene som preget det amerikanske samfunnet i Roosevelts presidenttid, blant annet skulle kunst i det offentlige rom ha et sosialt perspektiv.

Under krigen gikk Nesjar på det illegale kunstakademiet i Norge, og der ble han påvirket av Jean Heiberg, som hadde lite felles med kunstsynet til makthaverne i det okkuperte Norge. Etter krigen gikk ferden til Kunstakademiet i København, og til New York og Paris, der Nesjar fulgte forelesninger hos flere ledende og ulike kunstnere.

Picasso i naturbetong

Nesjar eksperimenterte med materialer, og på 1950-tallet samarbeidet han med arkitekten Erling Viksjø, som sammen med ingeniør Sverre Jystad hadde patent på en teknikk for framstilling av naturbetong – en blanding av sementmørtel og naturstein.

Nesjar begynte et samarbeid med Pablo Picasso, som ble begeistret da han så strektegningen sin overført til naturbetong, i 13 x 8 meter, på endeveggen av Y-blokken.

– Regjeringskvartalet var starten på noe helt nytt for Picasso, forteller Karin Hellandsjø, kunsthistoriker og tidligere direktør for Henie Onstad Kunstsenter, til NRK.

Det var også begynnelsen på et mer enn 20 år langt samarbeid mellom de to. Verk av Picasso og Nesjar henger også i foajeen til Y-blokken og i trapperommet til Høyblokka. Over store deler av verden har Nesjar og Picasso skapt skulpturer. Men Larvik sa nei – kommune ville ikke ha et skulpturprosjekt signert de to kunstnerne som sjømerke ved havneinnløpet. «Diskusjonen om dette pågår fortsatt», ifølge Norsk biografisk leksikon.

Fontener

Is/vannfontener er også et av Nesjars varemerker. Han brukte blant annet kjøleteknikk i skulpturene sine.

En av vannskulpturene «Prismefontene» står utenfor rådhuset i Moss. Samspillet mellom glass, jern og vann gleder forbipasserende på vei til og fra fergen til Østfold og Vestfold.

Nesjar var født i daværende Brunlanes kommune. Han var glad i kystlandskapet og skiftet etternavn fra Carlsen til Nesjar, etter stedet utenfor Helgeroa der norgeshistoriens første daterte hendelse og største sjøslag skal ha stått i 1016.

Carl Nesjar ble også utnevnt til æresborger av Larvik i 2001.

Les også: Ny æresborger rett på museum

(Kilder: Norsk biografisk leksikon, Wikipedia) (©NTB)

Kommentarer til denne saken