Nytt gratis tilbud for unge i Kongegata - nå har de lyst til å utfordre foreldrene

GAMERE: Espen Elias Tangeraas (13) og Ingrid Nyland Løvall (16) er blant ungdommene i prosjektgruppa som har stått bak det nye tilbudet på Fabrikken ungdomshus

GAMERE: Espen Elias Tangeraas (13) og Ingrid Nyland Løvall (16) er blant ungdommene i prosjektgruppa som har stått bak det nye tilbudet på Fabrikken ungdomshus Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

– Vi har snakket om å invitere foreldrene og la dem få bryne seg mot barna.

DEL

Det sier Camilla Svendsen, en av drivkreftene bak det splitter nye gamingrommet i Kongegata.

Bare tanken får ungdommene Ingrid Nyland Løvall (16) og Espen Elias Tangeraas (13) til å le!

Som en del av KulturLab-prosjektet har Camilla Svendsen fra Kulturkontoret og Erik Løsnæs fra Fabrikken ungdomshus åpnet gamingrommet, sammen med en prosjektgruppe bestående av åtte ungdommer.

– Vi vet at det er et stort miljø for gaming i Larvik og at mange gjerne sitter hjemme og spiller alene. Vi ville gjerne skape en arena hvor folk kan spille sammen i en sosial setting, og da var det viktig å sette sammen en ressurssterk prosjektgruppe med mye kunnskap om nettopp gaming, forteller Svendsen.

– Dette gaming-tilbudet er også spesielt bra for dem som kanskje ikke har råd til å kjøpe egne kvalitetsmaskiner man kan spille på. Da kan de komme hit og spille sammen med oss, forteller Ingrid som er en del av prosjektgruppa.

Les også: Man blåser ikke i Musikkorpsenes år – Larvik lager superkorps!

– Gaming er veldig lærerikt

– Hva er det dere liker best med gaming?

– Det er faktisk veldig sosialt, og man får kontakt med mennesker fra andre verdensdeler. Det er også veldig lærerikt. For å være helt ærlig så kommer 75 prosent av engelskferdighetene mine fra gamingen, forteller Espen Elias, som også er en del av prosjektgruppa.

SPILLER DAGLIG: Espen Elias gamer hver eneste dag. – Tidligere kunne jeg droppe middag for å fortsette å spille, men det gjør jeg ikke lenger, ler han.

SPILLER DAGLIG: Espen Elias gamer hver eneste dag. – Tidligere kunne jeg droppe middag for å fortsette å spille, men det gjør jeg ikke lenger, ler han. Foto:

– Samtidig kommer man inn i en annen verden. Det kan sammenlignes med å lese en bok eller å se en film, bare at her er det ingen som har bestemt hvordan historien ender på forhånd. Du kontrollerer det selv, legger Ingrid til.

Les også: Ferdig programmerer på ett år

Workshops, temakvelder og konkurranser

Sammen med Svendsen og Løsnæs har prosjektgruppa hatt jevnlige møter gjennom høsten hvor de har diskutert det nye gaming-tilbudet.

GODT SAMARBEID: Camilla Svendsen fra kulturkontoret, miljøarbeider Erik Løsnæs fra Fabrikken ungdomshus, Espen Elias Tangeraas og Ingrid Nyland Løvall i prosjektgruppa har samarbeidet om det nye gamingtilbudet.

GODT SAMARBEID: Camilla Svendsen fra kulturkontoret, miljøarbeider Erik Løsnæs fra Fabrikken ungdomshus, Espen Elias Tangeraas og Ingrid Nyland Løvall i prosjektgruppa har samarbeidet om det nye gamingtilbudet. Foto:

– Vi ønsker å arrangere workshops, konkurranser og temakvelder utover året, og har blant annet snakket om å invitere medietilsynet hit for å snakke om aldersgrenser på spill, forteller Svendsen.

Og da foreldrene, som virkelig vil få bryne seg!

– Vi har også snakket litt om dette med ansvarsfordeling. Det er alltid miljøarbeidere til stede på Fabrikken, men det aller beste er at det er ungdommer som møter andre ungdommer, legger hun til.

Les også: Ylvis sparker i gang KulturLab

Fikk 100.000 kroner i støtte

Gjengen bak KulturLab fikk innvilget 100.000 kroner i støtte fra Sparebankstiftelsen DNB i 2017, hvor pengene blant annet var øremerket nytt gamingutstyr – og det er ungdommene i prosjektgruppen som har hatt det siste ordet i hva pengene skulle brukes på.

– De kom raskt fram til at pengene måtte investeres i gode datamaskiner og TV-er i gamingrommet, forteller Svendsen og kikker over på Ingrid og Elias.

– Og gode gaming-stoler og ordentlige headset, legger Espen Elias til og smiler fornøyd.

Les også: Sparebankstiftelsen DNB gir over åtte millioner til ulike tiltak i Vestfold. Se hvem i Larvik som får støtte.

– Hadde vært hyggelig med flere jenter

Ingrid er foreløpig den eneste jentene blant sju andre i gaminggruppa, som nå har fått navnet «Kongegata Gaming».

ETTERSPØR FLERE JENTER: Ingrid mener det går greit å være en av gutta, men forteller at hun gjerne kunne tenkt seg flere jenter til gaming i Kongegata.

ETTERSPØR FLERE JENTER: Ingrid mener det går greit å være en av gutta, men forteller at hun gjerne kunne tenkt seg flere jenter til gaming i Kongegata. Foto:

– Det går fint å være eneste jente, men det hadde vært veldig hyggelig om det er flere jenter som hadde hatt lyst til å ta turen innom og spille. Dette er tross alt et tilbud for alle, forteller hun.

Gamingtilbudet er kostnadsfritt og holder åpent i Kongegata 1 fra 15.00 til 21.00 på onsdager og torsdager fra ungdommer på 8. trinn og oppover, mens det på onsdager er åpent for 5-7.-klassinger.

I august i fjor skrev Østlands-Posten om Larvik kommunes satsing på digitale aktiviteter for unge både på kulturskolen og på aktivitetshuset Fabrikken i Kongegata.

– Vi ønsker å lage et nytt tilbud for unge fra 6. klasse og ut ungdomsskolen. En sosial møteplass med faglig påfyll. Derfor har vi etablert en kulturLab både på Sliperiet og Fabrikken, uttalte kulturskolerektor Endre Lindstøl i den forbindelse.

Les også: Opp mot 90 gamere har overtatt Sliperiet i helgen: – Det er viktig med sunne holdninger på nett

NYTT NAVN OG LOGO: Gaminggruppa ved Fabrikken har nå fått eget navn. Logoen er utformet av Ingrid Nyland Løvall.

NYTT NAVN OG LOGO: Gaminggruppa ved Fabrikken har nå fått eget navn. Logoen er utformet av Ingrid Nyland Løvall. Foto:

Send tekst og bilder «

Fortell om ditt arrangement eller om et arrangement du har vært på. Hjelp oss å være over alt!

Artikkeltags