Musikalanmeldelse
«Spring Up»
Regi: Elin Høyholm
Manus: Tormod Ugelstad
Musikk: Peter Baden. Spilles på Den Norske Opera ut denne uken
Terningkast: 4

Spring Up Musical skal være en fengende, sår og hjertevarm historie om to ungdomsgjenger som barker sammen i Oslos gater. Den ene gruppa er opptatt av dans og kampsport, den andre har garasjen og gata som møteplass hvor ran av mobiltelefoner og raske penger gir hverdagen mening. I et uheldig øyeblikk knivstikker Lukas en jente. Han takker ja til samfunnsstraff i Kina, der kampsporten gir livet endring og nye perspektiv. Veien hjem krydres av læring, selvinnsikt og tilgivelse. Selvfølgelig ender det godt. Slik det alltid skal gjøre i eventyrene.
Hvor fengende, sår og hjertevarm denne historien egentlig har blitt, er jeg ikke helt sikker på. Spring Up Musical er noe så sjeldent som et nyskrevet norsk musikkteater. Skrevet av Tormod Ugelstad fra Larvik og med Sondre Hinze fra samme by i en av de sentrale rollene.
Her er det tydelig at målgruppen er ungdom, replikkene er kvikke nok, musikken til tider skikkelig rå og en og annen solist utmerker seg i vokalprestasjonene.
På scenen er dette først og fremst et ungt ensemble som sammen drar lasset. Hele 60 aktører der Sondre Hinze og de andre sentrale aktørene gjør sine ting godt. Men selve presentasjonen virker litt ujevn. I scenebildene fra Kina pøses det på med effekter og skapes en stemning man kan være stolte av. Og det kan virke som om den fremmede kulturen gir regien et kick og tar all energi.
For inngangen og utgangen i historien har dessverre ikke den samme kvaliteten i scenerommet.
Men tanken bak forestillingen er god og fremføringen holder godt nok mål til at dette er noe som bør ut på turne til ungdom over hele landet. For Spring Up kan sette i gang tankene i hverdagen.