Terningkast 5: Makalausen tar bygda tilbake

Anmeldelse av Hvarnesrevyen 2015.

TERNINGKAST 5

Mer lokalt forankret, godt poengtert med strålende regi og med solide prestasjoner på scenekanten. Årets revy fra Makalausen revygruppe i Hvarnes er svært god, selv om den ikke når helt opp til fjorårets fyrverkeri fra scenen på Bjerkely.

Det er noe med utstrålingen, formidlingsiveren, følelsen av ekte kjærlig til bygd, publikum, fag og aktørvenner som gjør at man alltid trives og lar seg imponere i trangbodd fellesskap foran scenen på lokalet i Hvarnes når det er revypremiere. Man lar seg rett og slett rive med av gapskrattende humor, utrolig karaktermakeri og strålende skuespilleri.

I årets forestilling har revygruppa i Hvarnes tatt utgangspunkt i den pågående prosessen rundt eventuell kommunesammenslåing og hvordan det i så fall skal bli. I Makalausens løsning er det Hvarnes som blir det nye kommunenavnet, med sentrum i bygda, og der kommunevåpenet preges av en stor potet der Lardals og Larviks våpen har fått en svært så diskret plass. Stavern har også fått bli med, med et lite hull nederst i våpenet. «Det må vel være et smilehull det da», repliserte ordfører Rune Høiseth i sin takketale til revygruppa etter forestillingen. Før det hadde både Høiseth og flere andre politikere fra Larvik fått med seg innspill og tips om hvordan kommunen skal være i framtiden, og hvordan den skal drives.

Med det som tema er revyen i år en kledelig lokal variant der innholdet er poengtert og gjennomarbeidet, karakteristikker av lokale kjendiser mange og svært godt utført, og hendelser i bygda like godt presentert. Men revyen er også utadvendt, der den har sine stikk til Lardal i nord og til både Larvik og Stavern i sør. Stavernfestivalen skal heretter arrangeres på Odbergsletta, og Svarstad har levert sin store redningsmann sydover gjennom Bjarne Steen, nå ordførerkandidat for Larvik Høyre.

Revyen i Hvarnes har vært et svært populært innslag i bygda gjennom 74 år, og antallet skuespillere som har entret podiet opp gjennom historien har vært svært høyt. I år satt mange av de siste års veteraner i salen og nøt forestillingen, mens mange nye talenter leverte sitt sammen med en gjeng durkdrevne revyskuespillere fra scenen. Det gjorde de svært bra, og latteren runget utover salen da foreningen på Granborg på Odberg fikk besøk av Even Sundby, i Jørn Helgelands skikkelse, og i sketsj etter sketsj som ble levert.

Regissør de siste årene, Nils-Erik Kvamme, har utvilsomt bidratt til å heve revyen i Hvarnes flere hakk. I sitt siste år som sjef har han skapt en utgave som gleder med sitt gode lokale innhold, og som er både gjennomarbeidet og godt skrevet. Revyen har alle elementer som en revy skal ha, den er gjennomført og god i scenografi og kulisser, og den har glitrende musikalsk ledsagelse fra Per Arne Strandbakken. Om revyen er mer lokal enn på flere år, er den så absolutt severdig selv om du ikke er fra bygda. Et besøk kan trygt anbefales.

- Jeg har vært opptatt av at publikum skal underholdes og at de skal få le, sa Kvamme til ØP før årets forestilling.

Det klarte både regissør og revygruppe til gagns igjen. Revyen anbefales for alle.

Send tekst og bilder «