På tur med Operakafé Larvik.

Grisen fra Jo Strømgrens Årstidene beundres.

Grisen fra Jo Strømgrens Årstidene beundres. Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Nå har Operakafe for andre år på rad fylt opp en buss med noen av byens stadig flere operaentusiaster og reist på ekspedisjon til hovedstaden og Den norske opera og ballett.

DEL

Operakafé Larvik har fra starten høsten 2014 jobbet for å vekke operainteressen og -gleden i Larvik og omegns befolkning med månedlige operakaféer på Il Passatore og konsertserier utendørs på sommerstid.

Det var en livlig gjeng som samlet seg på jernbanestasjonen i Larvik lørdag formiddag, og både forventninger og humør var på topp. I år var det en av verdens mest spilte operaer, Carmen, som stod på programmet. Denne gangen i en nedstrippet og rå versjon av den sagnomsuste spanske regissøren Calixto Bieito.

På turen innover holdt Kjersti Kongssund, ildsjelen bak Operakafé Larvik og selv sanger i koret ved Den norske opera og ballett, et innledende foredrag om Carmen. Vi fikk høre om operaens fiasko etter premiéren i Paris i 1875, der den ble oppfattet som både overfladisk og skandaløs og om den seinere suksessen som komponisten dessverre ikke fikk oppleve. Kjersti fortalte også om regissør Bieitos tanker bak sin egen oppsetting av Carmen, om å finne tilbake til den rå grunntonen i stykket, der mennesker hele tiden befinner seg på grensen mellom moral og umoral, kjærlighet og hat, liv og død.

Utsikt fra 3. balkong. Scenen gjøres klar til kveldens forestilling.

Utsikt fra 3. balkong. Scenen gjøres klar til kveldens forestilling. Foto:

Vel framme i Oslo ble det tid til en liten pause i foajéen før to av Operaens dyktige omvisere, Torill Eriksen Rørvik og Berit Aarøe tok oss med på en reise i den mer ukjente delen av marmorbygget i Bjørvika. Vi snodde oss gjennom malersal, snekkerverksted, smie og systuer, beundret luftige ballettsaler og det enorme scene- og baksceneområdet og snuste inn teaterlufta som har fulgt med på lasset siden Den norske opera ble stiftet i 1957.

Etter så mange nye inntrykk og lange korridorer var det godt å sette seg ned i Brasserie Sanguine i den lyse foajéen, hvile bein og hode og nyte en deilig treretters middag mens vi ventet på kveldens hovedattraksjon, Carmen.

Omviser og tidligere operasolist Torill Eriksen Rørvik forteller om tilblivelsen av kulissene.

Omviser og tidligere operasolist Torill Eriksen Rørvik forteller om tilblivelsen av kulissene. Foto:

Vel plassert med god utsikt fra annen balkong, var det bare å la musikken, sangen og dramaet ta oss ut av hverdagen. Katarina Bradic ga oss en forrykende og hjerteskjærende Carmen som møtte sin skjebne med rak rygg, og Operakoret, der de fleste av sangerne vi kjenner fra fredagskveldene med operakaféer på Il Passatore jobber til daglig, løftet forestillingen med sin musikalitet og tilstedeværelse.

I bussen hjem måtte inntrykkene deles.

- Det har vært så deilig med en tur der alt er ordnet på forhånd og det er god tid til alle aktivitetene, mente en deltaker.

Flere synes det var spennende å ha fått kommet seg inn i salen og bak scenen og fått et inntrykk av hva som skal til for å skape en operaforestilling, og de var fulle av skryt over omviserne og deres kunnskap og anekdoter.

- Det var fint å få en introduksjon til forestillingen på forhånd. Og lite slår det å oppleve opera live.

Inspirert av de gode tilbakemeldingene er Operakafé Larvik allerede igang med å planlegge neste års tur, og i mellomtiden kan Larviks stadig flere operaentusiaster høre profesjonell opera live en gang i måneden i sin egen by.

Send tekst og bilder «

Fortell om ditt arrangement eller om et arrangement du har vært på. Hjelp oss å være over alt!

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken