- Bølgen er hjerte av Larviks kulturliv. Der ønsker vi å være med, er de fem hovedsponsoren enige om.

- For første gang er sponsorfamilien fulltegnet. De fem største har tydelig signalisert at de ønsker mye aktivitet, noe som igjen gjør at vi får enda flere gjester, sier markedssjef Kamilla Krane Martens som gjennom avtalene har en million kroner på bok til arrangementer som skal komme hele byen til gode.

DNB, Sparebanken 1, Abax, Nasta og ØP står øverst på lista over bidragsytere til Bølgen.

- Vi har ønsket samarbeid fra første dag, sier banksjef i SpareBank 1, Signe M. Stenersen.

- Vi ser at dette er storstua og selve hjertet for kulturlivet i Larvik, og der ønsker vi å være med, legger hun til.

Og banksjef i DNB, Nina Moe, har ingenting mot at andre banker tilhører samme familie.

- Jo flere som er med, jo mer kan vi skape. Det betyr igjen flere tilbud i Bølgen, sier Moe.

De er begge enige om at et utvidet kulturtilbud, kan på sikt lokke til seg flere mennesker til Larvik.

Abax-leder Bjørn Erik Helgeland, følger nettopp den tanken.

- Vi er avhengig av fornøyde ansatte. Et godt tilbud på kveldstid er viktig både for de ansatte og deres familie, og her er Bølgen sentral. Gode kulturtilbud gjør også Abax til en attraktiv arbeidsplass for mennesker som flytter til Larvik. At vi i tillegg kan ha store kundearrangementer her på Sanden, er også en stor fordel for oss med 40.000 kunder verden rundt, sier Helgeland.

Tom Johansen i Nasta mener bedrifter som går bra, burde vært forpliktet til å støtte Bølgen og kulturlivet i Larvik.

- Vi har tidligere engasjert oss i idretten i byen, og vi ser nå at Bølgen tar godt vare på det levende kulturlivet. At vi som bedrift også får fordeler for våre ansatte teller selvfølgelig en del, sier Johansen.

SpareBank 1 inviterte til Åge Aleksander-fest i fjor sommer, DNB bidro til scenetelt for Larvik barne- og ungdomsteater. Om Abax, ØP eller Nasta tenker samme tanker vites ikke, men at kulturlivet skal blomstre i tida framover, er ikke markedsjef Krane Martens i tvil om:

- Gjennom samarbeidspartnere som vil noe selv, kan vi konkludere med at det vil bli et økt tilbud i tillegg til det programmet vi setter selv.