Gå til sidens hovedinnhold

Kunstneren som påvirket selveste Picasso

Artikkelen er over 1 år gammel

I dag, 6 juli, er det 100 år siden Carl Nesjar ble født. Larviks æresborger er i det nasjonale nyhetsbildet nesten mer enn noen gang på grunn av Y-blokka.

Carl Nesjars kunstneriske innsats omfatter maleri, grafikk, fotografi, store veggutsmykninger i betong og til og med fontener. For mange har han det siste året kanskje blitt aller mest kjent som kunstneren som sandblåste Picassos motiver på veggene av Y-blokka.

– Nesjar var blant den modne modernismens fremste og mest mangesidige norske kunstnere. På grunn av sitt utrolig varierte virke som kunstner, er det nesten umulig å plassere hans innsats under kun én overskrift, sier Øystein Ustvedt, kurator i Nasjonalmuseet.

Nesjars arbeid med abstrakt maleri mens det var et nytt, kontroversielt fenomen som provoserte mange, og eksperimenterte med nye materialer, medier og virkemidler, samtidig som han var opptatt av eldre kunst og mer tradisjonelle grafiske teknikker.

Nesjar arbeidet kunstnerisk med fotografier lenge før mediet var en anerkjent kunstform i Norge. Han hadde visstnok alltid med seg et kamera, sier Ustvedt, og viser blant annet til Nesjars mange fotografier av svaberg, vann, is, egne skulpturer og relieffer og bilder fra besøk hos Pablo Picasso, en kunstner han hadde et årelangt samarbeid med.

En annen samarbeidspartner var den norske arkitekten Erling Viksjø, som blant annet står bak Y-blokka og Høyblokka i regjeringskvartalet.

– Samarbeidene med Viksjø og Picasso skapte noe helt enestående, det gjelder både for veggutsmykningene i regjeringskvartalet og en rekke frittstående skulpturer, utført i sandblåst naturbetong: På stranden, Fiskerne, Måken, Sylvette, Moderna Museets Frokost i det grønne, og mange flere, sier Ustvedt.

Fra Larvik til Brooklyn

Nesjar kom fra Larvik og hadde en sterk tilhørighet til landskapet her. Dette synes i hans abstrakte malerier, mener Ustvedt, der man kan ane en mykere og mer naturlyrisk dimensjon enn det som var vanlig i kunsten som ellers ble til på 1950-tallet.

I en periode var Nesjar gift med kunstneren Inger Sitter. På midten av 1950-tallet bodde de ved idylliske Sandvika mellom Larvik og Sandefjord.

– Dette ble fruktbare år. Her kombinerte de erfaringene med tidens nye, radikale abstrakte språk med en lokal tilhørighet til det litt spesielle kystlandskapet i Vestfold, sier Ustvedt.

Til tross for dype røtter i Vestfold, fikk den unge Nesjar en internasjonal oppvekst og utdannelse, blant annet fra Paris og New York. Faren var med på å bygge selveste Empire State Building.

Påvirket Picasso

– Jeg tror han var en litt sånn verdensvant type, språkmektig, lett å omgås og kosmopolitt. Kanskje var det derfor han kom så godt overens med store personligheter som Viksjø og Picasso? Han var i det hele tatt sterkt medvirkende til at Picasso begynte å lage skulpturer og relieffer i stor skala, i naturbetong, fortsetter Ustvedt.

Ser vi på Nesjars kunst virker det som om han først og fremst var opptatt av å skape noe nytt, visuelt lekent og tidligere usett, ifølge Ustvedt.

Dette var gjerne noe moderne, ingeniørbasert og kanskje også teknisk krevende. Innholdsmessig handler det ofte om gjenkjennelige, menneskelige ting, som å formidle inntrykk fra naturen, visualisere stemninger og ta for seg dynamiske krefter i spill.

Les også

Carl Nesjar, vidunderbarnet og multikunstneren fra Torstrand

Kunst for kunstens skyld

Hva er det som gjør Nesjar til en slik relevant kunstner i dag? Foruten om de store relieffarbeidene i den omstridte Y-blokka, har Nesjar en aktualitet som ifølge Ustvedt bunner i en kjerne i hva som kjennetegner stor kunst; «det at den både framstår som tidstypisk og uttrykker noe allment».

–Nesjars kunst sier noe om tiden den er skapt i, samtidig som den tar for seg hva det vil si å være menneske, vårt forhold til naturen, tilhørighet til steder og til andre mennesker, og til oss selv som skapende mennesker, avslutter Ustvedt.

– Nesjar var en internasjonal kjent kunstner med et stort navn og en stor produksjon, men han glemte aldri hvor han kom fra. Som ambassadør for Larvik var han viktig, og det er ikke uten grunn at han ble utnevnt til æresborger, sa daværende ordfører Rune Høiseth, da Nesjar gikk bort i 2015.

Arkitekten Erling Viksjøs samarbeid med Carl Nesjar, Inger Sitter, Pablo Picasso og flere kunstnere, er tema for utstillingen «Bevegelser i betong. Arkitekten Erling Viksjø og kunstnerne», som åpner i Nasjonalmuseet – Arkitektur 20. november 2020.

PS! Denne artikkelen er laget av Nasjonalmuseet i Oslo, og gjengitt i ØP med tillatelse, og litt tilpassing.

Carl Nesjar

■ Født 6. juli 1920 i Larvik

■ Norsk maler, grafiker og billedhugger.

■ Han het opprinnelig Carl Carlsen. Nesjar er det gamle navnet på Brunlanes i Vestfold.

■ Utdannet ved Pratt Institute i New York og ved Kunstakademiet i Oslo.

■ Debuterte på Høstutstillingen i 1949.

■ I 1965 slo han seg sammen med blant andre Jakob Weidemann, Gunnar S. Gundersen og Inger Sitter og dannet kunstnergruppen Terningen, som dannet et fellesskap for norske kunstnere som malte abstrakt.

■ Kunstneriske høydepunkter regnes for å være veggutsmykningene i Regjeringskvartalet og en rekke frittstående skulpturer, utført i sandblåst naturbetong: På stranden, Fiskerne, Måken, Sylvette og Frokost i det grønne.

■ Ble utnevnt til æresborger i Larvik i 2001.

■ Døde i Roma 23. mai 2015, 94 år gammel.

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 09:00.