Larvik-folks manglende visjon på ny jernbane
LeserbrevDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.I ti femten år har debatten om ny jernbane hvert synliggjort gjennom leserbrev og debattinnlegg i ØP.
Men dessverre har det meste dreiet seg om hvor banen skal gå gjennom Larvik og hvor jernbanestasjonen skal ligge. Tankene har tydeligvis kun strukket seg fra Bommestad i Nord til Farriseidet i Sør? Det er helt merkelig å konstatere jernbane-debatten at er ført ganske navle beskuende her i byen. Her er det få om noen som har hvert opptatt av den nye jernbanen i en regionbane perspektiv. Ganske blindt har det dreiet seg om IC bane gjennom Larvik, Larvik og bare Larvik.
At det sannsynligvis ikke bare dreier seg om en ny IC-bane gjennom Vestfold? Det vil også regiontog mellom Oslo og Stavanger er d et ikke mange som har skrevet om. Jeg tror at når den nye banen som kanskje står ferdig om 20 -40 år i «moderne» utførelse vil det bety at Sørlandsbanen blir lagt ut mot kysten langs Sørlandet. Det vil si to spor, med 250/KMT. Staten vil tvilsomt ta seg råd til fornyelse av den gamle Sørlandsbanen via Kongsberg og Notodden og vil koste milliarder. Da er det lettere å satse på Vestfoldbanen i ny «skikkelse»
Derfor etterlyser jeg her innlegg om den nye Vestfoldbanen i et større perspektiv?
Hva mener du?
DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir
Kommentarer til denne saken