Norges beste sykkelby er kåret – Larvik nesten inne blant topp 10

KÅRING: Larvik ble kåret til den 11. beste sykkelbyen i landet. Bildet viser noen av syklistene som stilte opp i en sykkelaksjon i Brunlanes for noen år tilbake. (Arkivfoto)

KÅRING: Larvik ble kåret til den 11. beste sykkelbyen i landet. Bildet viser noen av syklistene som stilte opp i en sykkelaksjon i Brunlanes for noen år tilbake. (Arkivfoto) Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Larvik endte på plass nummer 11 i årets kåring av landets beste sykkelbyer. Kristiansand gikk av med seieren.

DEL

Det er loakale syklisters oppfatning av hvordan sykkelforholdene er som ligger til grunn for rangeringen som gjøres av Syklistenes landsforening. Og i år var det Kristiansand som kom best ut, skriver landsforeningen på sine nettsider.

Larvik klarte å sikre seg en 11. plass, rett bak Lillehammer på 10. og Tønsberg på 9. plass. Porsgrunn inntok plassen rett bak Larvik, mens Sandefjord endte på 17. plass.

Det som var nytt i årets kåring var at de ti beste byene etter syklistenes mening også ble vurdert og deretter rangert etter andre objektive kriterier.

LES OGSÅ: (+) Skal telle hvor mange som passerer

Dette var spørsmålene lokale syklister ble bedt om å svare på:

1. Hvordan synes du forholdene er for sykling?

2. Hvor trygg eller utrygg føler du deg når du sykler?

3. Hvordan synes du fremkommeligheten er med sykkel?

4. Hva synes du om standarden på veianlegg for sykling (sykkelfelt, sykkelveier, gang- og sykkelveier)?

5. Er du tilfreds med sammenhengen i sykkelveinettet?

6. Hva synes du om vedlikehold av sykkelanleggene om sommeren?

7. Hva synes du om vedlikehold av sykkelanleggene om vinteren (brøyting, strøing)?

8. Er du tilfreds med antallet sykkelparkeringsstativ?

9. Er du tilfreds med plasseringen av sykkelparkeringsstativene?

10. Hva synes du om sykkelparkeringsmulighetene ved kollektive transportmidler?

11. Hva synes du om mulighetene til å ta med sykkel på kollektive transportmidler (lokale reiser)?

Dette ble vurdert som objektive kriterier for topp ti-rangeringen:

• Hvor stor andel av plan for hovedsykkelveinettet er utbygget?

• Er det gjennomført enkle tiltak det siste året?

• Er det gjennomført offentlige sykkelkampanjer/kommunikasjonstiltak det siste året?

• Benyttes Statens vegvesen Håndbok R610 som standard i drift av sykkelanlegg sommer og vinter?

• Er det gjennomført reasfaltering av hele eller deler av sykkelveinettet de siste tre år?

• Er det opprettet en ordning for tilbakemelding fra brukerne?

• Finnes det en bysykkelordning som er tilgjengelig for alle innbyggere?

LES OGSÅ: Må det være stor parkeringsplass nær jernbanestasjonen?

Artikkeltags