Gå til sidens hovedinnhold

ØP øker mest av de tre store avisene i Vestfold

Artikkelen er over 5 år gammel

– Østlands-Posten må alltid være relevant. Ferske tall fra Mediebedriftenes Landsforening viser at det er 175 flere som betaler for å lese Østlands-Posten nå, enn på samme tid i fjor.

– Dette er gledelige tall for oss, sier Terje Svendsen, ansvarlig redaktør og daglig leder i ØP.

I siste januar-uke i 2015 var det 10.353 som betalte for å lese ØP, enten på papir eller nett. I år er antallet steget med 175, til 10.528. Økningen er klart bedre enn det de to andre store avisene i fylket, Tønsbergs Blad og Sandefjords Blad, kan vise til. De øker med henholdsvis 7 og 52 betalende.

Avistrenden snur

Østlands-Posten har, som alle andre mediebedrifter, vært gjennom store endringer de siste årene. Inntektene fra annonser og abonnenter er ikke som de var, noe som har ført til omveltninger og til dels store kutt.

– I flere år har både opplagstall og antall abonnenter sunket. Nå snur det. Flere og flere velger å kjøpe digitalt abonnement. Vi har fortsatt nedgang i inntekter, det skyldes at digitalt abonnement koster mindre enn papirabonnent. Det må vi leve med.

Flere vil betale

Redaktøren konstaterer at det er gledelig at stadig flere forstår at det koster å produsere journalistikk og dermed er villig til å betale for den.

– Det vi i ØP tilbyr er noe helt annet enn informasjonsflyten på sosiale medier, hvor det er fritt fram for alt mulig. Vi lager et redigert journalistisk produkt. Derfor må ØP alltid sørge for at vi er relevante for folk i Larvik og Lardal. Leserne krever kjappe oppdateringer og vil ha nyheter når de skjer. Det jobber vi hardt for å få til hver dag, sier Svendsen.

Håper å nå aID-målet

Det siste året har ØP hatt stort fokus på at kundene skal opprette aID; er personlig innlogging som gjør at kunden kan lese hele avisa elektronisk, samt pluss-sakene på op.no. Dette er gratis for dem som allerede har papirabonnement.

– Nå har vi 9.695 aID-brukere. Målet er å runde 10.000 i løpet av vinteren. Fortsatt er det en del papirabonnementer som ikke har opprettet aID, og jeg oppfordrer dem til å gjøre dette. Da får de flere muligheter og mer igjen for pengene, sier Svendsen, som ber dem med påloggingsvansker om å komme innom redaksjonen på Fritzøe Brygge.

Noen klager

Selv om viljen til å betale for journalistikk er stigende, hender det at Svendsen får klager på at mange av sakene på op.no er pluss-saker og dermed stengt for dem uten abonnement.

– De som klager pleier å forstå hvorfor det er slik når de får det forklart. Det er ikke annet enn rettferdig at de som betaler abonnement får mer igjen enn de som ikke betaler, sier Terje Svendsen.

Østlands-Posten

Grunnlagt i 1881, opprinnelig som en Venstre-avis.

Privateid til 1995, da den ble overtatt av A-pressen.

Ble med inn i Amedia, som ble dannet da A-pressen kjøpte Edda Media i 2012.

Konserndirektør i Amedia er Are Stokstad fra Larvik, tidligere ansvarlig redaktør i ØP

 

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 09:00.