Disse studentene skal ha eksamen på Larvik sentrum: Nå kartlegger de alt om deg som kunde

Susanne Eriksson, Tone Kristiansen, Vanja Martine Krlsen og Carina Madeleine Liseth jobber mot et event for butikkene på skøytebanen torsdag 15. mars.

Susanne Eriksson, Tone Kristiansen, Vanja Martine Krlsen og Carina Madeleine Liseth jobber mot et event for butikkene på skøytebanen torsdag 15. mars. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Det tenkte rundt 20 studenter fra Høgskolen i Sør-Norge. Derfor vil de sammen med noen av butikkene i Larvik invitere folk til et stort event torsdag 15. mars – på skøytebanen.

DEL

Fire av studentene fra Bakkenteigen sitter i kjelleren til Colab og diskuterer. De tilhører gruppa som jobber tett på Rått & Sanselig. Fire andre grupper tar for seg slakter Abrahamsen, Hitz Optikk, Karins butikk, Hovland sko og Hungry Heart.

– Vi ønsker å legge til rette for samskaping mellom butikkene, sier Tone Kristiansen fra Stavern.

Førsteamanuensis og foreleser i innovasjon- og entreprenørskap, Birgit Apenes Solem, forteller at eventet 15. mars blir studentenes «eksamen».

– Dette er et ledd i et byutviklings- og innovasjonsprosjekt på bachelorstudiet i økonomi og administrasjon. Vi stiller spørsmålet: Hvordan trekker vi kunder til butikkene våre? Og hvorfor ikke flytte butikken litt ut? Her skal studentene få til noe sammen med sine butikker, forklarer Apenes Solem.

– Hva er den typiske kunden? Det er ett av spørsmålene vi stiller, forklarer Vanja Martine Karlsen. Og legger til at de snakker med ansatte og sjefen for å lage seg et bilde. I tillegg snakker de med og observerer de kundene.

LES OGSÅ: Leder i Larvik by utfordrer spisestedene: – Dere vil tjene på å ha billige måltider mellom klokka 16 og 18

Lokke til opplevelse

– Rått & Sanselig er en butikk der jeg trodde at den typiske kunden er den som har råd til å handle for store beløp. Det er en butikk jeg som student ikke ville tenkt på som mitt førstevalg, sier Susanne Eriksson, og legger til:

– Men så er de ansatte og eier veldig bevisste på at det ikke er tilfelle. Her kommer både skoleelever og «folk flest».

– I tillegg skal vi spørre kundene rundt om i sentrum om hvorfor de er der? Snakker vi om bevisst eller ubevisst handel? Og hvordan kan vi skape en ekstra verdi for dem? spør Carina Madeleine Liseth.

Studentene skal utfordre butikkene til å lage et spennende program som lokker deres kunder til en annen opplevelse. Og for å få til det, må butikkene jobbe sammen.

LES OGSÅ: For 30 år siden forlot ØP Larvik sentrum – snart flytter vi tilbake igjen!

Vet ennå ikke

Et par av studentene har sagt opp faste jobber for å lære mer. De synes dette er et spennende prosjekt å ta med seg videre.

– Det er kundene det handler om og som butikkene er avhengige av, sier de fire studentene som jobber i Colab. Fortsatt er de i starten av prosjektet. De vet ennå ikke helt hva eventet på skøytebanen skal inneholde.

– Svarene på de undersøkelsene vi gjør, skal gi oss innsikt i hva vi skal gjøre den 15. mars, sier studentene.

– Da skal vi invitere hele byen, barnefamilier, elever og ansatte til å ta en tur rundt skøytebanen.

Birgit Apenes Solem sier at fallhøyden er stor.

– Eventet blir så bra som butikkene og studentene løser det sammen, og det er jo råkult, smiler hun begeistret.

LES OGSÅ: I 2001 oppsøkte Kristine en stand på torget – nå omsetter hun for flere millioner kroner

Moteshow på isen?

Det som er sikkert, er at fra morgen til kveld torsdag 15. mars skal studentene og deres butikker i Larvik by på et event vi ikke har sett maken til.

– Vi oppfordrer til det vi kaller samskaping, at de lager noe sammen. Noe som gir kunden en verdi, en positiv opplevelse og lyst til å komme tilbake, fortsetter de fire som har Rått & Sanselig som sin butikk.

– Vi snakker om at folk skal holde seg i form. Det må jo være en kjempefin start på dagen å ta noen runder på skøytebanen som ligger midt i sentrum. Og kanskje få med seg et moteshow på isen? hinter Birgit Apenes Solem.

Artikkeltags