Bybloggen: Svaksynt eller skamløs bransje?

Det er utrolig å få en bot med begrunnelse at billetten ikke er synlig i ruta, når billetten er så svær!

Det er utrolig å få en bot med begrunnelse at billetten ikke er synlig i ruta, når billetten er så svær!

Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

MeningerFor første gang i mitt liv har jeg ledd høyt når jeg har fått en parkeringsbot. Jeg kikket rundt meg for å se om det var skjult kamera, og lo hemningsløst.

For aldri har jeg hatt en større parkeringslapp i frontruta! Hør bare:

Jeg var på en jobb på Thor Heyerdahl videregående, og fikk plass ganske langt framme ved inngangen. Som jeg har gjort flere ganger før når jeg er på jobb der, går jeg inn i resepsjonen og får en parkeringslapp.

På den står det navnet på parkeringsselskapet, bilnummeret mitt ble skrevet på og med svære tall sto det: Til kl. 13:00.

Lappen var et halvt A4-ark, så lappen ruvet i frontruta, for å si det sånn.

Fornøyd gikk jeg inn til intervjuene som ventet. For dagen før, var jeg også på jobb på Thor Heyerdahl videregående, og da forsøkte jeg nemlig å betale med visakort. Men det gikk ikke, og det kom ingen beskjed om at noe var galt med automaten.

Da jeg var ferdig med intervjuene gikk jeg til bilen. Klokka var litt over halv ett.

Der lå boten!!!

Jeg trodde virkelig ikke mine egne øyne. Tvers over den gedigne parkeringslappen innenfor ruta, lå boten med ordlyden: Gyldig billett ikke synlig i frontruten/ ingen gyldig elektronisk registrering funnet.

Jeg tok riktignok boten opp og leste hva som sto, før jeg la den tilbake for å ta bilde. For dette måtte jo dokumenteres. Hvordan er det mulig å ikke se en så svær parkeringslapp?

Enten er parkeringsvakta utrolig svaksynt, og ikke i stand til å gjenkjenne en parkeringsbillett som ikke er lik dem som kommer ut av automaten.

Ellers må tankegangen bak være at folk ikke orker å klage uansett, så vi prøver oss på en bot og tjener 600 kroner.

Jeg lo ikke så mye når jeg tenkte på alt styret det er for å få omgjort boten. Men jeg ringte øyeblikkelig og snakket med Q-parks klageavdeling. Jeg lo da også, og var blid. Mannen jeg snakket med skulle ringe tilbake veldig kjapt.

Men jeg har fortsatt ikke hørt noe.

Jeg har sendt klage. Med bilde av den digre lappen i frontruta. Jeg har til og med bedt om en beklagelse fra parkeringsselskapet.

For boten hadde vært morsom hvis parkeringsvakta dukket opp og sa: Tøyset! Jeg synes billetten din var altfor stor!

Men det skjedde ikke.

Artikkeltags