Skivebom om Larviks-lista, ja til Kongegata!

IKKE UTSETT: Utsettelse er kanskje det enkleste å gå for nå, foran valget? Det er det feigeste dere kan gjøre, og det løser ingen av utfordringene i saken. La visjonen være Ny Stasjon – Ny By, og sett fokus på alle mulighetene det åpner for! skriver Bård Jervan og Per Bjønnes Kristiansen.

IKKE UTSETT: Utsettelse er kanskje det enkleste å gå for nå, foran valget? Det er det feigeste dere kan gjøre, og det løser ingen av utfordringene i saken. La visjonen være Ny Stasjon – Ny By, og sett fokus på alle mulighetene det åpner for! skriver Bård Jervan og Per Bjønnes Kristiansen.

Av
DEL

MeningerSigurd Robak bruker i sitt debattinnlegg Larvikslista (les innlegget  Lytt til folket – vi husker vel Larvikslista?), som fikk over 20% av stemmene ved valget i 2003, som eksempel på hvor galt det går når man ikke lytter til folket. Og gir oss skylda for at ferga ble flyttet. Ja, det er riktig. Det var en fanesak, og vi har til gode å møte en eneste person i Larvik som vil ha den tilbake i Indre havn. Eller som mener det var feil å bygge Bølgen og sloss for Fjordbyen. Uten Larvikslista hadde det nå stått 10 store kjøpesenter-kasser på Torstvedtjordet, og sentrumshandelen hadde vært utradert. Og hva hadde Larvik vært som fjordby da? Nå går det ialt 240.000 personer inn og ut av dørene på Bølgen og Farris Bad årlig, og de opplever at Larvik er en by ved fjorden. Det er fortsatt utfordringer for sentrum, men dette er jo muligheten for å komme et langt nytt skritt videre!

Vi satt i styret for Larvikslista i alle de årene den eksisterte. Vi tror vi med hånden på hjertet kan si at lista ville jobbet aktivt for stasjon i Kongegata. Vår oppfordring til det politiske miljøet i kommunen er at de viser handlekraft og blir enige nå! Storsamfunnet vil investere 4 milliarder i vår by, en fantastisk mulighet til å løfte Larvik inn i framtiden. Det store spørsmålet for alle som er engasjert i lokalpolitikk må være, - hvor mange positive effekter er det mulig å få ut av dette for oss? For byutvikling, nye arbeidsplasser, grønne løsninger og livet i Larvik by? Kongegata stasjon er en opplagt vinn-vinn for dette. Vi frigjør Indre Havn, vi kan vitalisere byens sentrum og vi bevarer Bøkeskogen/Kilen. Traseen gjennom byen vil garantert blir bygget etter en såkalt cut&cover – metode. Man bare åpner 50 meter av gangen og lukker etter seg. Bit for bit, mens byen lever i beste velgående. Det er normaltilstanden i alle byer at det bygges i dem, og det må alle kunne leve med. Trehus kan demonteres og settes tilbake i traseen om man vil. Det er gjort i andre byer. Det er bare tull å snakke om rasering. I alle byer må noen dessverre flytte når store investeringer skal gjøres. Det finnes et lovverk som ivaretar dem som blir rammet. Vi kan ikke forestille oss annet enn at Larvik kommune vil passe på at dette gjøres med stor omsorg for dem det gjelder.

Kjære politikere – vis oss at dere har visjoner og handlekraft. Utsettelse er kanskje det enkleste å gå for nå, foran valget? Det er det feigeste dere kan gjøre, og det løser ingen av utfordringene i saken. La visjonen være Ny Stasjon – Ny By, og sett fokus på alle mulighetene det åpner for!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags