Ikea skal spare ti prosent av kostnadene

TOPP-SJEF: Clare Rodgers er  administrerende direktør i IKEA Norge.

TOPP-SJEF: Clare Rodgers er administrerende direktør i IKEA Norge. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Ikea skal spare penger, og legger ned et pilotprosjekt med Service- og pickup steder. Bestemmelsen skal imidlertid ikke ha avgjørende betydning for hva som skjer med det planlagte Ikea-varehuset på Danebu.

DEL

– Det er to helt ulike prosesser. For Danebu er det fortsatt det vi sa tidlig i august som gjelder. Evalueringen pågår og skal sluttføreres i desember, sier Gudrun Lægreid, kommunikasjonsrådgiver i IKEA til Østlands-Posten.

LES OGSÅ: Blir det Ikea i Larvik eller ikke – svaret kommer før jul

Hun avviser også at prosessen med å nedlegge tre ikke-lønnsomme Service og pickup points i Ålesund, Tromsø og Skøyen enten vil framskynde eller forsinke konklusjonen vedrørende varehuset på Danebu, på grensa mellom Larvik og Sandefjord.

– Prosessen vedrørende Danebu handler om planlagte nyetableringer. Den landes i desember. Nedleggelsen av Service og pickup points er en annen prosess, hvor konklusjonen er at disse legges ned, sier Lægreid.

Prosjektene som inngår i samme evalueringen som Danebu er planlagte prosjekter på Vestby, Ålesund og Tromsø.

Stort regnestykke

Ikea har fått tøffere tider i Norge, og i pressemeldingen står det at lønnsomheten i Norge har falt de siste årene. Derfor skal det kuttes i kostnader, og målet er å redusere kostnadene med ti prosent.

På spørsmål om det er mulig å se for seg at de varslede kostnadskuttene kan føre til forsinkelser rundt Danebu-byggingen, eller at det ikke blir noe av varehuset i det hele tatt, svarer kommunikasjonsrådgiver Gudrun Lægreid:

– Det jobbes med å evaluere dette nå, og det skal altså være klart  i desember.

Ikea med ny kurs

Tirsdag sendte Ikea Norge ut en pressemelding hvor møbelgiganten forteller at de har satt i gang et omfattende endringsprogram for å imøtekomme nye markedsutfordringer og kunne tilby enda mer kundetilpassede tjenester.

 Ikeas visjon er å skape en bedre hverdag for de mange menneskene. Men med økende urbanisering, fokus på bærekraft og digitalisering, er ikke hverdagen som den en gang var. Hensikten med dette endringsprogrammet er å stake ut en ny kurs for å forme fremtidens handel, basert på alt vi vet om hvordan folk lever livene sine hjemme og hva de ønsker, sier Clare Rodgers, administrerende direktør i Ikea Norge i pressemeldingen.

Endring fra 1. september

En av endringene går ut på at fra og med 1. september skal vareutvalget være akkurat det samme på Ikea.no som i varehusene.

– I dag finnes det mange eksempler på at vi jobber på en måte som passer oss best, ikke kunden. Vi må tenke mer på hva kunden trenger og mindre på hva som hindrer oss. I dag forventer kundene at de finner nøyaktig de samme produktene på Ikea.no som på varehuset, sier Rodgers.

Det skal også investeres i nye digitale planleggere på nettsiden for både kjøkken, madrasser og garderobeskap.

Artikkeltags