Gå til sidens hovedinnhold

Her er dagens gladmelding: Disse 31.326 meterne med vei får ny asfalt i 2018

Artikkelen er over 3 år gammel

Flere hullete veier skal få ny asfalt i 2018, blant annet Fv 303 fra Torstrand og over Gloppe bru.

For snart to uker siden skrev Østlands-Posten om et hull i høyre felt inn i rundkjøringen på Øya. Da lovet Statens vegvesen å fikse det, men de siste dagene har det like ille. Flere lesere har meldt at de har kjørt i hullet, akkurat der veien krysser den gamle jernbanelinja, og vært redd for at bilen har blitt skadet.

Også ved Gloppe Bru er det skjemmende hull i retning Larvik, der brua møter landjord, og i mørke morgentimer og under kveldskjøring er det lett å kjøre skikkelig nedi.

Nå kommer det en gladmelding til deg som er en av de mange tusen som kjører på denne veien i løpet av et døgn. Hele strekningen fra Circle K på Torstrand og forbi Gloppe Bru skal få ny asfalt i løpet av 2018.

Strekningen står nemlig på den prioriterte listen som Vestfold fylkeskommune har bevilget til sammen 110,7 millioner kroner til ny asfalt på fylkes- og riksveier.

 

52.800 tonn i Larvik

Totalt skal det legges 52.800 tonn fordelt på 31.326 meter med vei i Larvik kommune i løpet av året (se hele lista nederst).

– Fylkesvei 303 har en veldig høy såkalt årsdøgnstrafikk, 16.100 biler i døgnet, og også mye tungtransport hvis jeg husker riktig, og det gjør jo at det er en risiko for at dekket blir slitt og sprekker opp. Asfalt er som et tak på huset, når det blir slitt blir det sprøtt, og faren for skade øker, sier prosjektleder Trond Haugstad i Statens vegvesen.

Han forklarer at en slitt vei med et tynnere lag med asfalt beskytter veien dårligere ved mye nedbør, og slites enda raskere på grunn av vinterforhold og veisalt.

LES OGSÅ: – Ofte kaller ventende togpassasjerer oss for «reddende engler»

– Kanskje klarer vi å hente inn noe

Hvert sommer foretar Statens vegvesen i Vestfold en kontroll av spor og jevnhet, og setter opp en liste over hvilke veier som trenger ny asfalt. Da prioriterer de etter hvor slitt veiene er, sprekker og generell tilstand. Hvor mye trafikk veien har spiller også inn.

Så bevilger fylkespolitikerne penger.

– Vi har fortsatt et asfalt-etterslep på veiene i Vestfold, men vi opplever likevel at vi får et budsjett som er tilfredsstillende til å holde standarden på fylkesveiene, og kanskje klarer vi også å hente inn noe av etterslepet hvert år.

LES OGSÅ: Øyvind tok seg sommerjobb - det endte i et industrieventyr 

Dette er spesielt for Vestfold

Vestfold er et av landets minste fylker, men i forhold til geografisk utstrekning har vi veldig høy trafikk. Ikke minst sammenlignet med Telemark, forklarer Haugstad.

– Vi skal jo nå ha mer å gjøre med Telemark. De har også mange og lange veier, men de har et helt annet trafikkgrunnlag. Vestfold ligger veldig høyt her i forhold. Når veien over Øya-krysset i snitt har 16.100 biler i døgnet hele året, er det et høyt tall, fastslår Haugstad.

Her er hele oversikten over fylkes- og riksveier i Larvik kommune som får ny asfalt:

Vei Sted Meter
E18 Danebo TNL S-Ringdalsbrua 1.340
E18 Rødbøl 250
FV40 Lauvstad-Nordheim 5.900
FV43 Vardeveien, Stavern 920
FV51 Nevlunghavn 626
FV110 X Dronningesgate-Frostvedtveien 1.920
FV159 Ødegården x158 – Ula 1.146
FV169 Amundrød x256-Bommestad x 3.749
FV170  Sandtra x303 – Syrrist 2.057
FV220 Helgeland x851 – Lardal/Larvik 2.992
FV851 Gåserud x40 – Helgeland x220 1.460
FV220 Hukstrømx221 – Hvål 2.346
FV303 Øya Rkj40 – Gloppe Bru 303
FV303 Circle K – Øya 422
FV303 Gloppe Bru – Gloppe Rkj 154 155
FV304 Sundet bru – Holmfoss bru 5.740

PS! Dette er bare veiene som fylket har ansvaret for i Larvik kommune. I tillegg kommer alle kommunale veier som Larvik kommune skal oppgradere i løpet av året. Denne listen er ikke klar.

Kommentarer til denne saken