Politisk eller vitenskapelig sannhet?

Av
Artikkelen er over 10 år gammel
DEL

Leserbrev Er klimadebatten så viktig at man skal risikere indoktrinering av skoleelever? Svaret bør være et bastant nei. Regjeringen har flere ganger oppfordret landets videregående skoler til å vise Al Gores film "En ubehagelig sannhet". Filmen er et åpenbart partisk innlegg i en vitenskaplig klimadebatt, og vi mener man bør være forsiktig med å gi filmen status som "sannhet" ovenfor norske elever.

Da Drammen FrP nylig stilte spørsmålstegn ved filmens egenskaper i undervisningsøyemed, så ble det straks oppfattet som "sensur" fra politiske konkurrenter. Dette handler ikke om å drive sensur, men om å stoppe politisk motivert påvirkning av undervisningen.

Årsaker og konsekvenser til klimaendringer er viktige samfunnsspørsmål. Dette må selvfølgelig norsk skole undervise om. Skolene må strebe etter å formidle objektive og etterprøvbare fakta, samt stimulere til kritisk tenkning, slik at den enkelte kan bearbeide informasjonen og reflektere rundt vitenskapelige problemstillinger.

Derfor er vi skeptisk til at Regjeringen jobber for at Al Gores film fremstilles som "den eneste sannhet". FrP mener ikke at filmen skal forbys, men at den må settes inn en større kontekst, hvor de åpenbare feilene i filmen blir påpekt og der man viser motstridende filmer eller dokumenter som korrigerer Al Gore sine opplysninger.

Da vi i fjor utfordret Regjeringen til å kvalitetssikre Al Gores film for faglige feil og subjektive overdrivelser, ble vi arrogant avvist av daværende miljøvernminister Helen Bjørnøy. Man stiller åpenbart ikke kritiske spørsmål når Regjeringen skal sette dagsorden. La oss derimot håpe at våre ungdommer likevel stiller kritiske spørsmål. Det er slik vitenskapen drives fremover.

Artikkeltags