(Telemarksavisa): Logoene på biler og arbeidstøy er byttet ut, men folka og lokalene er fortsatt de samme. Takket være Ruben, Ronny, Sonny Roger og Remy. De var aldri inne på tanken en gang, om å melde seg hos Nav. Så fort konkursen i selskapet Multifag var et faktum startet praten umiddelbart om hvordan de kunne fortsette.

– Vi visste jo at vi hadde levert gode resultater gjennom alle år, og dermed hadde vi også et godt utgangspunkt, sier Ronny Hauger, som bor i Stavern.


Han er den daglige lederen av de fire R-ene, og alle eier de 15 prosent hver av selskapet. Som investor har de fått med seg Børre Frisch, som tidligere var inne som økonomiansvarlig i Multifag. Han gikk inn med en million og eier nå 40 prosent av det nyopprettede selskapet.

– Vi ble godt kjent da han var her og han så jo selv regnskapene for avdelingen. Han sa ja til å være med med en gang vi spurte, og så det ikke som noen veldig stor sjanse å ta, forteller Ronny.

TA møter de på verkstedets kontoravdeling som er under opparbeidelse. Det har gått fort, men på ingen måte ikke gæli, siden de på rekordtid etter å ha mistet jobben var i gang igjen med håndverket. Med seg på laget har de også åtte andre fra avdelingen.

– Vi er en skikkelig god gjeng. Mange av oss har vært her 10-15 år og vi kjenner hverandre godt. Vi vet hva vi er gode på og vi har vært veldig trygge på at det skal gå bra, sier Ruben Rognlien.

Hauger understreker at de er forberedt på noen tøffe vintermåneder, som vanlig er i bransjen, men fra april av blir det full rulle. Kunder opparbeidet gjennom mange år i Multifag har for lengst gjort det klart at de vil fortsette å bruke de. Selskapet er på både store og små prosjekter, private og offentlige, og jobber tikker jevnlig inn.

– Det er jo oss folk først og fremst har fått et forhold til. Ikke navnet på jakkene og bilene våre, poengterer Sonny Roger Gustavsson.

Kjøpte konkursbo

Med verken biler, verktøy eller maskiner var det en mildt sagt krevende øvelse helt i starten, men med gode kontakter og løsningsorienterte håndverkere, leverte de varene allerede 14 dager etter konkursen. To uker senere kom de til enighet om å kjøpe opp konkursboet til blikkenslagerverkstedet, og de kunne for alvor starte på nytt igjen.

– Da var det temmelig kaos her inne. Vi har vel enda ting som står igjen faktisk, forteller de.

Rognlien forteller om dagen da de brått mistet tilgang til arbeidsplassen og fikk beskjed om å parkere bilene og levere inn nøkler. Bilene ble så tømt for alt av utstyr inne på verkstedet og der ble det liggende i en haug.

– Det var veldig spesielt. Vi følte oss nesten kriminelle, sier han.

Den siste måneden i Multifag oppsummeres som turbulent og krevende, preget av mye uro og snakk. De understreker at det er historie nå, men kjenner samtidig på at mange tapte penger på konkursen.

– Det er spesielt noen vi har ekstra dårlig samvittighet for og som vi strekker oss for å gjøre opp med. Selv om vi ikke har noe ansvar for det eller må, sitter det langt inne å bare glemme det, sier Hauger.

Lærlinger og rekruttering

I staben til R4 har åtte av de ansatte svennebrev, to er lærlinger og to har opparbeidet seg kompetansen gjennom svært mange år i yrket. Hauger har i tillegg til svennebrevet, tatt mesterbrev. Et kvalitetsstempel for selskapet, som også er opptatt av å ha lærlinger.

Det trengs flere av dem, men som for så mange andre håndverkeryrker er det mangel på dem.

– Yrket blir større og større, men det blir færre og færre og rekruttere, konstaterer Hauger.

Med en relativt ung stab og en erfaren sammensveiset gjeng ser det likevel lyst ut. Målet er 14 millioner i omsetning første driftsår.

– Det forventer vi å klare og det skal vi klare, sier de fire R-ene.