Se hvor flott det blir i 2017!

Gigantprosjekt: Skissene som viser de omfattende endringene som blir både langs Bøkeskogen, ned mot Farris og ved Farriseidet. Illustrasjon: Statens vegvesen.

Gigantprosjekt: Skissene som viser de omfattende endringene som blir både langs Bøkeskogen, ned mot Farris og ved Farriseidet. Illustrasjon: Statens vegvesen.

Artikkelen er over 3 år gammel

Et enestående samarbeid mellom Statens vegvesen, Larvik kommune og lokale foreninger skal gi byen det største ansiktsløftet på mange år.

DEL

(SE FLERE ILLUSTRASJONER NEDERST I ARTIKKELEN)

I 2008 flyttet Color Line fergen fra indre havn til Revet og satte Superspeed 2 inn i rute til Danmark. En dugnad i indre havn skapte en ny og spennende sjøfront, og Sliperiet i Hammerdalen ble til et viktig senter for kulturskole og store arrangementer.

Året etter kom de store høydepunktene på rekke og rad; kulturhuset Bølgen, Arena Larvik, ny storskole, Farris Bad spahotell og bystrand ved Langestrand, og flunkende ny E18 mellom Langåker og Bommestad.

Larvik fikk en ansiktsløftning som endret byen, og som skapte optimisme og nytt liv.

Stolt gjeng: Fra venstre: assisterende prosjektleder Gunn Brungot, prosjektleder Jørn rinde, veiplanlegger Øyvind Firman og informasjonsansvarlig Knut Vedeld Hovde i Statens vegvesen. Foto: Bjørn-Tore Sandbrekkene

Stolt gjeng: Fra venstre: assisterende prosjektleder Gunn Brungot, prosjektleder Jørn rinde, veiplanlegger Øyvind Firman og informasjonsansvarlig Knut Vedeld Hovde i Statens vegvesen. Foto: Bjørn-Tore Sandbrekkene

Kommer til å merkes

Om to år får byen en ny ansiktsløftning som virkelig kommer til å merkes. E18 mellom Bommestad og Farriseidet åpnes i 2017. Bøkeskogen knyttes sammen med Farriskilen slik det var en gang før dagens E18 ble klar i 1974, Farrissbrua blir et spektakulært landemerke med få sidestykker i Norge, og Larviks befolkning får en spennende og ny strandlinje lengst sør i Farrisvannet.

Et landemerke: Farrisbrua blir et spektakulært innslag ved Farriseidet. Illustrasjon: Statens vegvesen

Et landemerke: Farrisbrua blir et spektakulært innslag ved Farriseidet. Illustrasjon: Statens vegvesen

 Har tatt viktige hensyn

– Forholdet til det estetiske, hensynet til nærmiljøet, og ikke minst tilrettelegging for bruk av områdene for befolkningen har vært svært viktig for utforming av ny E18 forbi Larvik, sier assisterende prosjektleder Gunn Brungot, prosjektleder Jørn rinde, veiplanlegger Øyvind Firman og informasjonsansvarlig Knut Vedeld Hovde i Statens vegvesen.

– Derfor ligger det meste av veien i tunnel dypt under bakken, en miljøtunnel på 300 meter knytter Bøkeskogen sammen med Farriskilen, og området fra Farriskilen til Farriseidet blir til et vakkert friområde, sier de fire entusiastisk.

Godt samarbeid

Underveis i prosessen har det kommet mange innspill fra både kommune, privatpersoner, og ikke minst fra blant annet idrettsforeninger og vellag.

– Vi har hatt mange utfordringer underveis, både i planleggingsprosessen og under byggingen, men vi har lagt stor vekt på å holde en god dialog med mange. Det har vært et svært godt samarbeid, og resultatet har blitt at vi har fått få klager på støyende arbeid, og at mange nå hyller det resultatet som de ser kommer. Vi gleder oss veldig til å åpne ny vei og nytt område høsten om to år, sier de fire fra prosjektgruppa.

Ekstrem forvandling: Slik ser det ut ved Farriseidet i dag. Om to år blir alt flunkende nytt. Foto: Bjørn-Tore Sandbrekkene

Ekstrem forvandling: Slik ser det ut ved Farriseidet i dag. Om to år blir alt flunkende nytt. Foto: Bjørn-Tore Sandbrekkene

Helt nytt område

At området fra utløpet av dagens tunnel ved Bøkeskogen til Martineåsen blir både vakkert og attraktivt som et område for befolkningen å bruke, forteller skissene fra veivesenet i klartekst.

Tilgangen til Farriskilen fra Bøkeskogen vil nå bli over en 300 meter lang miljøtunnel, en stor dam, som skal rense forurenset vann fra motorveien, blir en vakkert innslag ned mot vannet, og en beplantet strandlinje som bukter seg inn og ut under den spektakulære nye Farrisbrua, blir til en «kyststi» som åpner nye turmuligheter i et stort område.

Farrisbrua i seg selv, som er unik som veibru i Norge, skal lyssettes og bli til en landemerke for byen.

Er imponert: Aage Sletsjøe i Bøkeskogens og Kilens venner er svært godt fornøyd med det arbeidet veivesenet har gjort. Foto: Bjørn-Tore Sandbrekkene

Er imponert: Aage Sletsjøe i Bøkeskogens og Kilens venner er svært godt fornøyd med det arbeidet veivesenet har gjort. Foto: Bjørn-Tore Sandbrekkene

Blir veldig bra

Leder i Bøkeskogen og Kilens venner, Aage Sletsjøe, stråler når han ser skissene vi har fått fra Statens vegvesen.

– Her ser vi hva som kan komme når man klarer å kjøre en prosess der man tar hensyn til innspill fra alle som har gode meninger, sier Sletsjøe.

– Vegvesenet skal ha honnør for den dialogen de har holdt med både naboer og foreninger, og det resultatet vi ser kommer nå er imponerende. Tilgjengeligheten fra Bøkeskogen til Farriskilen blir veldig bra, og området ved Farriskilen og Farriseidet blir utrolig flott. Dette har mange æren for i tillegg til Statens vegvesen, og det er imponerende at så store utfordringer man har stått ovenfor her har blitt løst på en slik måte, sier Aage Sletsjøe.

Og i 2017 skal det hele være klart til bruk for Larviks befolkning.

Artikkeltags