Løfter Larviks hoder

Godt miljø: Gjengen som deltar i pilotprosjektet. Fra høyre: Torodd L. Seierstad, Kristi Naper, Terje Kolderup, Kristin Sorknes Hunstad og Christian Opsal.Foto: Eskil Domben

Godt miljø: Gjengen som deltar i pilotprosjektet. Fra høyre: Torodd L. Seierstad, Kristi Naper, Terje Kolderup, Kristin Sorknes Hunstad og Christian Opsal.Foto: Eskil Domben

Artikkelen er over 3 år gammel

Hvorfor gå over bekken etter vann, når du kan hente bekken dit du bor? Det kunne vært Campus Larvik sitt motto når de kombinerer e-læring og klassisk skolebenk.

DEL

Bekken blir i Campus Larviks tilfelle kilder til kompetanseheving for arbeidstakere og studenter rundt om. Med nye verktøy, høy kvalitet og god fleksibilitet brer e-læringen om seg. Svært mange universitet og høyskoler tilbyr i dag mange av sine utdanninger via e-læring. Og for daglig leder Eskil Domben og Campus Larvik gjelder det å kombinere utdanningsmulighetene fra alle verdens hjørner sammen med behovene til bedrifter, arbeidstakere og studenter og sette det i system med base i lokalene deres på Fritzøe Brygge.

Skal forsterke læringen

– Jeg tenker Campus Larvik hovedsakelig skal besvare to spørsmål. For det første, hvorfor velge å gå her i stede for hjemme eller andre steder? Fordi erfaring fra tilsvarende viser at e-læring i et studiesenter som vårt bidrar til øke læringsutbyttet og gjennomføringen markant. Og hvordan skjer det? Ved å være tett på, jobbe målrettet med motivasjon og læringsteknikker og ved å være i et pulserende læringsmiljø, med andre studerende – omtrent som i et treningssenter med personlig trener, sier Domben.

Campus Larvik er et gründerprosjekt som ble født etter initiativ fra både Larvik kommune og næringslivet i byen for å heve kompetansen til befolkningen her, og øke attraktiviteten til Larvik som igjen forhåpentlig kan skape nye arbeidsplasser.

Domben er nå i full gang med å kartlegge kompetansebehov ute hos bedrifter og i starten av november ruller den første utdanningen i gang for 17-20 personer med forretningsengelsk, fra universitetet i Cambridge, eller Business English som det naturlig nok blir på det aktuelle språket. Og i januar starter vi med prosjektledelse fra Universitetet i Stockholm, det er stor interesse for denne, den har fire live-sendinger frem til sommeren, og er dermed fullt mulig å ta ved siden av jobb, så her er det bare å melde seg på, sier Domben.

Viktig med fysisk sted

E-læring åpner utallige dører til utdanning og kompetanseheving. Et eksempel er eliteuniversitetet Harvard som de neste fem årene visstnok investerer rundt 30 milliarder kroner på å utvikle sine studietilbud via e-læring. Dette gir enorme muligheter. Man kan, i prinsippet studere hvor og når man vil. Men for de som studerer i egne stuer, eller på egenhånd, er gjennomføringsprosenten svært lav, forteller Domben.

– Det er veldig fort gjort å sette noe annet foran eller utsette timer til dagen etter. Det blir annerledes med et fysisk sted som folk kan komme til og få en levende puls for læring.

For å dra videre fra metaforen rundt fysisk trening, så sammenligner Campus-lederen det med å ha en treningspartner, som sørger for å øke forpliktelsen til å stille opp når det er kurskveld.

– Man møter andre mennesker som ønsker påfyll av utdanning og kompetanse, og man får hjelp støtte.

Vil fylle behov

Drømmen for Campus Larvik er at lokalsamfunnet skal få en fleksibelt utdanningssenter rett hjem i bykjernen og at læringen oppleves som noe annet enn tidligere – sterkere og mer mestrende.

- Samt at bedriftene får akkurat den kompetansen de ønsker. Det ligger også en innovasjonsfaktor her ved at bedrifter som er med på samme kurs treffer hverandre.

– For meg varmer det å tenke på mulighetene man skaper ved å snu opp ned på utdanningen på den måten. Bedrifter kan også tilby et godt og fleksibelt utdanningssystem når de skal søke etter og ansette nye mennesker. Dette kan være med på å øke attraksjonskraften, sier Domben.

Fremtidsrettet form

Selv om de offisielt åpner i November har Campus Larvik, fått være med Bjørn Ekelund på å arrangere en utdanning fra MIT (Massachusetts Institute of Technology). Sammen med 45000 andre personer fra 183 land lærer de om Teori U – by- og samfunnsutvikling på en bærekraftig måte.

En av kursdeltakerne, Torodd Seierstad, fagsjef ved Bergene Holm, opplever studieformen som en kollokviegruppe og at man skaper et miljø man aldri ville fått foran PC-skjermen hjemme.

- Det er en kompetent gjeng her. Man får inspirasjon og en form for økt energi ved å møte likesinnede. Læringsutbyttet øker, sier Seierstad.

Han tror denne utdanningsformen er fremtidsrettet.

- Skal vi henge med videre som samfunn må vi få akademia ned på næringslivets nivå og skaffe den læringen de har behov for. Den form for skreddersydd utdanning tror jeg Campus Larvik kan være en viktig del av, sier Seierstad.

Artikkeltags