Hvis du lader bilen din via en stikkontakt, taper du mye strøm. Det kan bli dyrt med dagens strømpriser. Det sier Roger Ytre-Hauge, som er fagsjef på motor i Frende Forsikring.

Tallene kommer fra ADAC, Europas største forbund for bilister. Analysen viser at effekttapet er betydelig hvis du lader elbilen, eller hybridbilen, på gamlemåten.

Dette er løsningen

1. juli 2022 trådte også nye regler for elbillading i kraft. De nye reglene sier at hvis du skal ha et nytt ladepunkt hjemme, må du ha en ladestasjon. I den nye normen er verken vanlige eller industrielle stikkontakter gyldig.

– Strømtapet gir enda en grunn til å installere ladeboks hjemme. Ladekapasiteten er større, og det går også raskere. Legg et strømtap på opp mot 30 prosent på toppen, så er ikke argumentene for å holde på stikkontakten så mange lenger, sier Ytre-Hauge.

Undersøkelsene til ADAC viser også at det er et betydelig strømtap hvis du sammenligner ladeboks med stikkontakt på lavere effekt.

– Slik strømprisene er nå, er det dumt å lade med lav kapasitet. Du bruker mer tid, samtidig som du taper mye strøm. Da blir strømregningen fort høy. Derfor er ladeboks den klart beste løsningen, sier motorfagsjefen i Frende.

Nye regler for lading av elbiler

– Det er en investering å ta, men kan du ta deg råd til det, kan det fort lønne seg å gjøre investeringen, sier Roger Ytre-Hauge.

Den nye installasjonsnormen har ikke tilbakevirkende kraft.

– Det betyr at hvis du allerede har en installasjon som er godkjent med stikkontakt for lading av elbil fra før, så blir den ikke ulovlig med den nye normen. Men den kan fort bli kostbar likevel, sier Roger Ytre-Hauge.