Føles det trøblete hver gang bilen må på verksted? Bilservice, som har både Volvo og Ford, prøver nå å gjøre verkstedbesøket like kort som en tur til tannlegen.

Denne uken fikk Bilservice beviset på at de har blitt et verksted der personlig service løftes fram.

– Volvo var først ute med «fastlege», det vi kaller personlig servicetekniker. Nå er vi i gang med det nye konseptet der to og to mekanikere jobber på bilen, forteller Roger Bakke, salgs- og markedssjef i Bilservice Larvik.

Det betyr at det er guttene på gulvet, bilmekanikerne, som tar deg som verkstedkunde hele veien fra du kommer inn døren til du er fornøyd. Og det er gutter som liker det de driver med, spesielt nå når de følger bilen og kunden hele veien.

Født inn i bilbransjen

Martin Hellvik (26) er en av de ferskeste på verkstedet, men likevel en av dem med lengst fartstid der. Og egentlig skulle han ikke endt her.

– Jeg har jobbet her et drøyt år. Jeg startet som rørlegger, men er født inn i bilbransjen, så her er jeg, smiler han.

Hellvik har rukket en del siden han begynte på videregående etter ungdomsskolen.

– Jeg tok ikke yrkesfag. Begynte på studiespesialisering og toppidrett, røper han og sier vel noe om hva han drømte om den gang før rørleggeryrket plutselig ble en aktuell vei.

– Det datt litt ned i hodet på meg, rørleggeryrket, jeg tok fagbrev og hele pakka. Jobbet et år før jeg skiftet beite og begynte her på Bilservice, forteller han, like blid.

Jobber med faren

Nå holder han på med forberedelsene til et nytt fagbrev, som bilmekaniker. Kanskje ikke så rart, med tanke på oppveksten hans.

– Jeg har flydd her siden jeg lærte å gå, fatter'n har jo jobbet her i 100 år, ler han og skotter bortover i verkstedet der gamlingen heldigvis ikke hører alt.

Akkurat nå jobber Martin på en bil sammen med Odd Arne Kristoffersen, og de har full kontroll på kommunikasjonen med kunden. Her handler det om å bli ferdig.

LES OGSÅ: Fredag fikk Hallvard se den nye bilen sin for første gang – kjøre den får han først neste sommer

Direkte kontakt er best for alle

Aleksander Andreassen (30) er bilmekaniker, har vært det lenge og ikke vært innom andre yrker før.

– Jeg gikk rett fra yrkesskolen til lærlingplass. Her på Bilservice har jeg jobbet i sju år. Var på Larvik Motor før det. Så det har blitt 12 år som mekaniker, forteller han.

Han minnes tiden da de kun så kundene gjennom et vindu fra verkstedet og inn i hallen.

– Vi snakket aldri med dem den gang, forteller han.

Store endringer

Akkurat det har forandret seg radikalt for mekanikerne som før kunne gjemme seg under bilen og rusle rundt med svarte hender hele dagen.

– Nå har vi direkte kontakt med kunden, uten noe mellomledd som kan surre til kommunikasjonen. Jeg hadde jobbet litt som vikar for det gamle kundemottaket, så det ble ikke så brå overgang for meg å møte kundene direkte, forteller han videre.

Og fornøyde med ordningen er mekanikerne.

– Når det nå fungerer er det behagelig å ha all kontakt med kunden selv. Du gjør det de vil du skal gjøre og gir råd direkte om den bilen, slår han fast.

LES OGSÅ: – Bare smell på de gamle vinterdekkene, sier folk og vet de er for dårlige

Mye mindre mekking

Den nye måten å møte kundene på gir mange fordeler, men også bedre dager for mekanikerne.

– Det blir mer variasjon i hverdagen når vi prater med kunden og får den infoen vi trenger for å reparere feil så kjapt som mulig, påpeker Martin Hellvik, som ser at det blir mindre mekking av denne ordningen.

Men mindre mekking på biler har det blitt de senere årene uansett.

– Man skal holde tunga rett i munnen og ha gode kunnskaper om koblingsskjemaer nå for tiden. Det er utrolig mye data i en bil i dag. Selve skruingen på bilene har nok blitt halvert, sier Aleksander Andreassen mens han går over dagens arbeidsskjema på veggen.