Gå til sidens hovedinnhold

Nå peker pilene oppover for Østlands-Posten

Artikkelen er over 4 år gammel

Fra nedgang i 2015 til oppgang i 2016.

Opplagstallene for norske aviser beregnes hvert år av Mediebedriftenes landsforening. Østlands-Posten har i likhet med mange andre mediehus kjempet i motvind i flere år, men tallene for 2016 viser en positiv utvikling.

Mens ØP i 2015 hadde et opplag på 11.208 er det offisielle tallet for 2016 11.289. En vekst på 0,7 prosent var tirsdag mer enn nok til at ansvarlig redaktør Terje Svendsen tok fram kakespadene på Fritzøe Brygge.

– Det er ingen hemmelighet at vår bransje har hatt noen tøffe år. Nedgangen på papirlesing har vært betydelig. Disse tallene viser at vi lykkes med å nå leserne våre på de digitale flatene. Det må selvsagt feires, sier Svendsen.

Noen vil kanskje stusse over at digital framgang gir økt opplag. Men siden 2015 har MBL inkludert digitale tall i sin opplagsberegning.

– Jeg har vært i ØP i over 35 år. Og sannheten er at det aldri har vært så moro å jobbe med avis som det er nå. Hver eneste dag får vi direkte tilbakemeldinger fra leserne våre på det innholdet vi tilbyr. Leverer vi gode saker som betyr noe for innbyggerne i Larvik så ser vi det umiddelbart på tallene. Er vi sløve, og ikke følger med i timen, får vi svaret like raskt. Her er det ikke rom for noen hvileskjær.

Positive lesertall

Også lesertallene, en måling som tas opp som en markedsundersøkelse to ganger i året, bekrefter opplagstrenden. Østlands-Posten står, i motsetning til et flertall av norske aviser, på stedet hvil når det gjelder papirlesing, siden forrige måling. Det samlede lesertallet er, siden forrige måling, 2.000 høyere, og ØP beregnes nå å ha 33.000 lesere.

- Disse tallene gleder vi oss også over, og de bekrefter jo på mange måter de tallene vi finner i opplagsberegningen, sier Svendsen. 

LES OGSÅ: Fem av seks Vestfold-aviser øker opplaget  

Ikke alene om framgangen

Østlands-Posten var langt fra alene om å spise kake blant Amedias mediebedrifter tirsdag. Smått sensasjonelle 48 av konsernets 62 mediehus opplevde framgang i 2016.

– Det er én pil som peker kraftig oppover for oss om dagen, og det er oppslutningen om våre produkter og betalingsvilligheten for lokalt innhold, sa konsernsjef Are Stokstad før tallene ble offentliggjort denne uken.

I Vestfold eies alle avisene i den offisielle opplagsmålingen av Amedia. Av disse var det kun Tønsbergs Blad som hadde en liten tilbakegang, resten opplevde vekst.

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 09:00.