Samferdselsministeren: Ikke riktig at det blir «full brems» i planleggingen av Intercity-utbyggingen
Denne regjeringen har et høyt ambisjonsnivå for Vestfoldbanen. Togene skal gå raskere og oftere. Derfor investerer vi milliarder av kroner i skinner og stasjoner. Og vi planlegger for enda mer.
Meninger (Tønsbergs Blad) Etter regjeringsskiftet i 2013 har vi år for år økt bevilgningene til planlegging av Intercity, og neste år vil vi bruke hele 1 349 millioner kroner til formålet. Vi foreslår 250 millioner mer til planlegging på jernbanen i 2017 enn i 2016.
LES OGSÅ: – Nå blir det full gass
Jernbanen blir bedre
Til sammenlikning ble det i 2012 brukt rundt 46 millioner kroner til planlegging av ny jernbane for hele landet til sammen. Også innen jernbanevedlikehold og investeringer ser vi rekordvekst. Resultatet er at forfallet på jernbanen er redusert og ikke vokser lenger, etter tiår hvor politikere har nedprioritert vedlikehold. Jernbanen blir bedre.
LES OGSÅ: Dobbeltspor mellom Tønsberg og Larvik skjøvet helt ut i det blå
18 millioner til planlegging
Jeg leser i flere aviser at det angivelig blir «full brems» i Jernbaneverkets planlegging av Intercity. Det stemmer ikke. I 2017 er det eksempelvis satt av rundt 18 millioner kroner til planlegging av strekningen Tønsberg-Larvik.
LES OGSÅ: «Full gass», sa Stordalen. Men i statsbudsjettet sto det «lavere framdrift»
Tidligere kostnadsanslag for planlegging av Intercity-utbyggingen har imidlertid vist seg å være for lave. Anslagene har økt vesentlig flere steder. Regjeringen har fulgt opp dette og økt bevilgningene. Samtidig må vi sikre at vi holder kostnadsveksten nede. Dette er et arbeid vi må gjøre sammen med Jernbaneverket.
Må sikre nye planleggingsmidler
Det er fortsatt sju år til planlagt byggestart for parsellen Tønsberg-Larvik - og det er mange forhold som kan påvirke fremdriften både positivt og negativt. Vi må sikre nye planleggingsmidler også i kommende år, og vi må samtidig sikre at pengene brukes mest mulig effektivt. Den oppgaven tar jeg.