Gå til sidens hovedinnhold

Milliardeventyret startet som en god kamerat-idé: – Vi var nok litt skeptiske

Entreprenørselskapet Marthinsen og Duvholt AS ble startet i Sandefjord i 1999. To kamerater ønsket å starte noe for seg selv. I fjor rundet selskapet for første gang én milliard i omsetning.

– Det har vært et eventyr, og da Skanska kom inn på eiersiden åpnet det seg for den utviklingen som har ført oss dit vi er i dag. I 2020 nådde vi for første gang én milliard i omsetning. Resultatet er ikke klart ennå, men det blir bra. Jeg er godt fornøyd med dit vi har kommet i dag, sier daglig leder i selskapet, Frank Duvholt, til Østlands-Posten.

Flott samarbeid

Nå sist har selskapet tatt seg av etterarbeidet på E18-anlegget ved Larvik, og før det deltok de i byggingen av selve motorveien.

Ansvarlig for utbyggingen, Grethe Bodholt, hos Statens vegvesen skryter av samarbeidet.

– Å ha hatt Marthinsen og Duvholt på laget har vært veldig bra. Utmerket samarbeid og svært god dialog. De er virkelig løsningsorienterte. At de klarte å fullføre jobben seks måneder før tiden er imponerende, sier hun.

Var spente

Frank Duvholt jobbet sammen med Svein Håkon Marthinsen i flere år, og i 1999 ble de to kameratene enige om at de hadde lyst til å starte noe for seg selv.

– Vi var nok litt skeptiske for hvordan dette skulle gå og om det skulle bli til noe, men vi opplevde at vårt nystartede selskap utviklet seg raskt. I dag ser vi at satsingen var riktig og god, sier Frank Duvholt.

Svein Håkon Marthinsen trakk seg etter hvert ut av selskapet, men navnet hans ble med videre. Det er det også når nye koster etter hvert tok over eierskapet.

Mer oppdrag med Skanska

Frank Duvholt forteller at det store entreprenørkonsernet Skanska kom inn på eiersiden med 75 prosent i 2011, og fra 2017 eier konsernet 100 prosent av Marthinsen og Duvholt.

– Den løsningen har vært bra for oss. Med Skanska åpnet det seg for mange nye og store oppdrag, og vi har hatt en utrolig utvikling videre. At vi nådde en omsetning på én milliard i fjor var en milepæl. Nå ligger alt an til at utviklingen fortsetter, sier Duvholt, som selv bor i Larvik, men som understreker at selskapet fortsatt skal ha adressen sin i Sandefjord.

– Det blir nok ikke aktuelt å flytte hovedkontoret vekk derfra, sier han.

Prestisjeoppdrag i Larvik

Østlands-Posten treffer Frank Duvholt og driftsleder Espen Skinnarland i kontorer som er innredet i provisoriske brakker rett ved veivesenets lokale hovedkvarter ved Farriskilen i Larvik. Marthinsen og Duvholt har hatt egen brakkerigg på området i flere år, men før jul ble de flyttet vekk. Selskapet hadde gjort sin del av jobben i forbindelse med ny E18. De ble ferdige med sin del et halvt år før tiden.

– At vi klarte det er vi svært godt fornøyd med. Dette har vært et kjempeinteressant prosjekt å være med på. Spennende og utfordrende. Nå er det slutt etter sju år. 364 personer har vært innom prosjektet hos oss og det har gått med 5.300 lærlingtimer. Det forteller litt om prosjektets størrelse, sier Skinnarland.

34-åringen fra Rauland i Vinje i Telemark flyttet til Larvik for å jobbe på entreprenørprosjekter, og ble ansatt hos Marthinsen og Duvholt i 2011. Da slo han seg ned i Helgeroa med kone og to barn, og anleggene han ha deltatt på har vært mange.

– Jeg har vært med på prosjektet med etterarbeid her i to og et halvt år, og før det med selv E18-utbyggingen. Før det har det vært E18 ved Sandefjord og jernbanetraseen mellom Larvik og Eidanger. Spennende prosjekter som har lært meg mye, sier Espen Skinnarland.


Krevende prosjekt

Frank Duvholt sier at E18-prosjektet har vært morsomt å ha, men også svært krevende.

– Vi bygger mye for Statens vegvesen, og det har vært fint å være med på dette. Det har vært et lærerikt prosjekt, og ikke minst lokalt. Men det har også vært svært utfordrende og krevende, sier han.

Duvholt sier at sprenging av bruer, at arbeidet foregår så nær sentrum og i et område der trafikken hele tiden har gått og befolkningen har brukt har satt store krav. Grunnarbeid brua, Tunnelene, Infrastrukturen og etterarbeidet har gitt utfordringer.

– Så har vi også måtte forholdt oss til jernbane, turbinrør til Fritzøe og at vi har en drikkevannskilde rett ved oss. Men det har vi klart, og det er vi svært godt fornøyd med. E18 ved Larvik har vært et prestisjeprosjekt for oss. Kontrakten har vært på 350 millioner kroner, og vi er veldig glade for at vi fikk være med, sier han.


Mange oppdrag nå

Frank Duvholt har imidlertid holdt tak i mer enn E18 ved Larvik de siste årene. Prosjekt Presterødbakken i Tønsberg for Statens vegvesen til 120 millioner, E134 Mjøndalen til 140 millioner for å nevne noe. Nå står Fornebubanen, T-bane til Majorstua i Oslo, ny vannforsyning for Oslo kommune, E16 over Sollihøgda og ny E18 vestkorridor fra Lysaker og Sandvik blant andre prosjekter for tur.

– Så ser vi ikke bort fra at vi kommer inn på de to siste prosjektene her i Larvik, vannspeil under Farrisbrua og arbeid for etterbruk av gamle E18 mellom Farriseidet og Bøkeskogen. Vi ser i alle fall på den entreprisen nå, sier Frank Duvholt, og ber ØP ta med at selskapet nå har stort fokus på å satse grønt.

– Vi bruker nå mer av biodiesel enn fossilt drivstoff, og vi har 12 elbiler og 4 el-gravemaskiner. Dette er en utvikling som skal fortsette hos oss. Dette har vi stort fokus på, og det er viktig å ha med når vi leverer anbud på nye prosjekter, sier den stolte gründeren.

Kommentarer til denne saken