Renault ypper med Qashqai

RENAULT ØKER KRAFTIG: Stein Are Fjeldberg hos City Bil gliser over enorm vekst for Renault, som nå utfordrer Qashqai med nyvinningen Kadjar.

RENAULT ØKER KRAFTIG: Stein Are Fjeldberg hos City Bil gliser over enorm vekst for Renault, som nå utfordrer Qashqai med nyvinningen Kadjar. Foto:

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Kan denne franskmannen hamle opp med konkurrentene?

DEL

(Tønsbergs Blad) TØNSBERG: Nissan Qashqai ble en vinner hos damene. Men hva med gutta? Kan den nye Renault Kadjar vinne begges hjerter og bli den nye familiebilen? Forhandleren er sikker i sin sak.

– Denne bilen vil danke ut konkurenten Qashqai. Hvorfor i all verden skulle den ikke det? spør Stein Are Fjeldberg med et glis. Han er merkeansvarlig for Renault hos City Bil AS i Tønsberg, som har førvist den nye Renault-modellen denne uka.

Designmessig appelerer den nok til gutta, med skarpere linjer, LED-lys og 17 tommers felger.

– Den er kosmetisk mer fancy å se på enn konkurrentene. Den har god komfort i setene, flott førermiljø, blåtann og egen BOSE-versjon. Vi skal ikke bare fange interessen til gutta. Denne appellerer til hele familien, tror Fjeldberg sikkert.

Effektive motorer

Den minste bensinmotoren er på sparsomme 1,2 liter. Den kommer med manuell seks-trinns kasse og yter hele 130 hestekrefter. Dieselversjonen på 1,5 liter har 110  hester og automatkasse. Energy dCi 110 motoren skal være best i segmentet med et blandet forbruk på 0,38 l/km og 99 g/km i Co2-utslipp.

– Det er utrolig spreke og stillegående biler. Renault har dratt inn Japansk kvalitet. De skårer nå høyt på sikkerhet og kundetilfredshet etter samarbeidet med Nissan, sier Fjeldberg.

Ett minus er at firehjulstrekkeren med 130 hesters dieselmotor foreløpig kun er tilgjengelig med manuell giring.

– Den billigste starter på 276.000, eller 301.000 for BOSE-versjonen. For 110 hesters diesel med automat er prisen 341.000.

I BOSE-versjonen får du navigasjon og mediasenter med et solid lydanlegg.

I Nissans fotspor

Å kjøpe aksjemajoriteten i Nissan er kan være det smarteste en fransk bilprodusent har gjort, med tanke på frynsete rykte og dårlig annenhåndsverdi på biler under nordiske forhold.

– Kadjar har forbedret dynamo, bakrutevarmere og kraftigere batterier, for å nevne noe.

Modellen er for øvrig bygget på plattformen til Nissans populære Qashqai, i likhet med el-bilen Zoe og Captur, som henholdsvis er basert på Leaf og Juke.

– Selskapene har en direktør internasjonalt, men her hjemme er vi bitre konkurrenter.

Eventyrlig salg

Å si at Renault er i vinden holder ikke. De surfer på den perfekte bølgen, etter år med elendig salg i Norge.

Hittil i år kan Renault på landsbasis skilte med en salgsøkning på 55 prosent for alle modeller. Tønsberg er byen der det virkelig har stått stille for Renault.

Nå klyper forhandleren seg selv, med en økning i salget hittil i år på 440 prosent mot fjoråret.

– Hvem hadde gjettet dette? Det er veldig hyggelig. Vi må nyte det så lenge vi er i himmelen, utbryter salgssjef Jørn Kjønnerød hos City Bil AS.

Renault har solgt jevnt godt i Europa, spesielt med modeller som Megane, Clio og Trafic.

Hjemme i Norge stoppet derimot salget opp. Helt til nå.

Artikkeltags