Larvik kommune startet med Opplevelseskortet i 2012, et tilbud som gir barn og unge muligheten til å delta på kultur- og fritidsopplevelser uavhengig av foreldrenes økonomi. Tilbudet har vært basert på at aktører i Larvik gir gratis eller rabatterte inngangsbilletter til sine aktiviteter.

– Men nå har vi den situasjonen at de samme aktørene sliter med å få det til å gå rundt på grunn av korona. De har dermed ikke mulighet til å dele ut like mange gratisbilletter som før, sier Kjellevold, som synes det er trist at dette skal gå utover barn i lavinntektsfamilier.

Derfor har de nå henvendt seg til næringslivet, i håp om å få spons.

– Vi er veldig glad for at næringslivet har kommet på banen, og håper at enda flere lokale aktører melder sin interesse for å gi bidrag.

LES OGSÅ: Nå har banken kommet «på sporet»: – Vi vil bidra til at et fantastisk prosjekt kan bli realitet

– Fantastisk opplegg

Jotron har bidratt med 50.000 kroner, en sum som kommer godt med til de om lag 120 familiene i Larvik.

– Jeg synes dette er et fantastisk opplegg, og en fin måte å bidra til dem som trenger det mest. Vi er opptatt av inkludering og samfunnsansvar, og dette tilbudet handler nettopp om dette. Det kan bidra til å gi gode hverdagsopplevelser, sier administrerende direktør i Jotron, Merete Berdal.

Hun er også begeistret for at det fra i år er en elektronisk løsning.

– Det er mindre stigmatiserende for brukerne å bruke en app på telefonen, sier hun.

LES OGSÅ: Kaja (22) og Amalie (21) starter et helt nytt tilbud i Larvik: – Det er både skummelt og spennende

Digital utgave

Til nå har Opplevelseskortet blitt delt ut som en fysisk billett, og alle har fått det samme. Nytt i år er at tilbudet har utviklet seg til å være en elektronisk tjeneste, og kommunen har valgt å bruke den digitale plattformen Join.

– Dette forenkler bruken og gir oss litt andre muligheter, sier Ann-Christin Kjellevold.

– Med Opplevelseskortet på en app kan vi gi tilbud om aktiviteter basert på barnas interesser og vi kan måle effekten og behovet, sier hun.

Tilbudet er organisert som et samarbeid mellom kommunen, NAV, private og offentlige tjenestetilbydere.

Elisabeth Evensen i Home Start er en av dem som er med og deler ut Opplevelseskortet.

– Dette betyr så mye for dem som får det. De som får dette, blir så glade og takknemlige, de stråler. Jeg vet blant annet om en alenemor med to barn som sier at det ikke blir noen sommerferie uten dette. Det er en unik mulighet som betyr veldig mye for familier som trenger noe hyggelig å se fram til. Det bidrar også til å forebygge utenforskap, sier Elisabeth Evensen.

LES OGSÅ: Disse stolpene finner du bare i Larvik: – Noen begynte på kartet ett minutt etter at det åpnet

Bredere tilbud

Opplevelseskortet Join er inne i 12 kommuner, og de har også avtale med nasjonale tilbydere, blant annet Bø Sommarland, Riksteatret og Dyreparken i Kristiansand. Alle som har Opplevelseskortet gjennom en kommune, får mulighet til å få gratisbilletter til disse stedene.

Gründer Ann-Kristin Bekkevoll sier at de har fått gode tilbakemeldinger fra kommunene som allerede har tatt i bruk Opplevelseskortet Join.

– Det sparer kommunene for tid, og gir muligheten til å se om tiltakene treffer de målgrupper som det er ment å gjøre. Målet er at flest mulig barn og unge fra lavinntektsfamilier skal få delta i kultur og fritidsaktiviteter på lik linje med alle andre barn, sier Bekkevoll.