(Fredriksstad Blad): Skoledagen er over, og en guttegjeng i andre klasse fra idrettslinja på Frederik II videregående skole er på vei ut av klasserommet – alle med hver sin Douchebag.
– Jeg ville ha sekken fordi den er så praktisk. Jeg får plass til alt jeg trenger til skoledagen og trening, sier Viktor Nygaard (17) og løfter opp sekken sin.
– Er det et press i klassen om å ha Douchebag?
– Nei, jeg tror ingen føler på et press om å ha sekken, sier Tobias Gjølstad (17), mens kameraten Daniel Vygovskyy (17) er litt uenig:
– For noen kan det nok være et press. Man vil jo ikke gå med en barnslig sekk man har fått av foreldrene sine.
Kompisene anslår at omtrent åtte av ti elever på skolen har den populære sekken, som koster mellom 1.299 til 1.999 kroner, ut ifra hvor stor sekk du ønsker.
Birk Olsen (18) har fått to sekker fra sin far, som kjenner gründeren av merket, Jon Olsson.
– Jeg ville ha sekken uansett fordi jeg synes den er fin.
Kompisen Sander Grønli (19) liker også designet:
– Sekken er jo veldig kul.
– Tror dere mange føler på et press om å kjøpe akkurat den sekken?
– Nei... Eller, jeg håper ikke det. Det er mange som ikke gidder å bruke så mye penger på en sekk, mener Birk.
– Det er veldig trist hvis det er noen som føler de må kjøpe det, legger Sander til.
På byens videregående skoler må man ikke lete lenge etter den populære sekken.
I et friminutt på Frederik II står flere gjenger samlet. Alle med hver sin Douchebag.
Andreklassingene Jesper Borgersen (17) og Nora Louise By (17) er tydelig på at de ikke har gitt etter på trenden.
– Jeg går idrett, og fikk sekken til jul fra foreldrene mine, sier Jesper.
Nora reiste helt til Oslo for å sikre seg sekken.
– Jeg måtte bestille den på nett, men jeg ville ikke ha den fordi «alle» går med den, sier hun.
Foreldrene må på banen
Hege Stormorken, virksomhetsleder hos Blå Kors barnas stasjon, er redd for at bruken av merkevarer i ung alder skal skape større sosiale forskjeller.
– Det gjelder ikke bare denne sekken, men både med sko og jakker – og ikke minst telefoner. Det synliggjør om man hører til eller ikke, sier Stormorken.
Hun mener mange foreldre i dag strekker seg altfor langt for at barna skal ha det «kuleste» til enhver tid.
– Jeg tenker flere foreldre burde bli flinkere til å kommunisere med barna om hva man har råd til eller ikke. Samtidig må vi fjerne skammen med å ikke ha råd til alt hele tiden, fortsetter Stormorken.
Virksomhetslederen trekker frem at man aldri får skånet barn helt for forskjellene i samfunnet, men at flere må få aksept og respekt for at alle familier ikke har råd.
– Mange foreldre bør være mer moderate selv om de har råd. Det er negativt for barna å få det dyreste og flotteste hele tiden, for når de skal flytte for seg selv har de helt feil forventninger. Vi, foreldre, må være litt mer langsiktige smarte, mener Stormorken.
Kun én butikk
I Fredrikstad er det kun én butikk som selger sekkene.
– Det har blitt veldig populært. Vi blir tomme med en gang vi får inn, og etterspørselen er enorm, forteller assisterende butikksjef på Eplehuset, Atle Aasheim, til Fredriksstad Blad.
Da FB var innom butikken hadde de én sekk igjen. Aasheim forteller at de ser en endring i hvem som handler de populære sekkene.
– Det er helt klart flere yngre som skal ha de nå enn for to år siden. De er mer bevisste og skal ofte ha det som er i vinden, sier han videre.
Larviksjenta (22) fikk penger og mye skryt av den kjente forfatteren: – Det føles ganske surrealistisk
Økt etterspørsel
– Har etterspørselen alltid vært så stor, eller har den tatt seg opp den siste tiden?
– Det har uten tvil tatt seg opp. Vi merket det veldig nå før skolestart. Flere har vært innom og etterspurt, svarer Aasheim.
Butikkmedarbeider Ken-Robin Husøy forteller at det er sekken de helt klart selger mest av.
– Det er forståelig, for sekken er veldig praktisk og slitesterk, sier Husøy.
Ikke alle får lov til å selge
Også på Intersport i Torvbyen merker de en økt etterspørsel av det norske ryggsekkmerket.
– Veldig mange er innom og spør om vi har sekken, men vi selger den ikke, sier tekstilansvarlig Katarina Veiby.
Hun forteller at det er veldig mange unge og foreldre som er innom og etterspør sekkene.
– Hvorfor tar dere ikke inn disse sekkene, når det er så populært?
– Det er ikke alle som kan selge sekkene. I Intersport er det bare franchise-butikkene som selger dem, svarer Veiby.
LES OGSÅ: Dobbel spenning før skolestart i Stavern: – Tror vi voksne er mest nervøse