Verst å jobbe i media

Liker du ikke bråk? Da bør du ikke søke jobb i media. (Bildet er fra et redaksjonsmøte i «Folk Flest» i filmen «En helt vanlig dag på jobben»)

Liker du ikke bråk? Da bør du ikke søke jobb i media. (Bildet er fra et redaksjonsmøte i «Folk Flest» i filmen «En helt vanlig dag på jobben») Foto:

Artikkelen er over 8 år gammel

Liker du ikke bråk og baksnakking? Da bør du ikke satse på en karriere innenfor media eller kultur.

DEL

(Siste) Støy og baksnakking er ganske vanlig på mange arbeidsplasser, men det er altså aller verst i medie- og kulturbransjen, viser en undersøkelse som Manpower i Sverige har gjennomført.

Baksnakking

Undersøkelsen, som omfatter drøyt 8.000 personer, viser at nesten hver tredje arbeidstaker (31 prosent) har snakket «skit» om sjefen bak hans eller hennes rygg. 16 prosent har opplevd å bli skjelt ut av sjefen, mens 10 prosent har kjeftet tilbake.

Tilsvarende tall for medie- og kulturbransjen er:

- 36 prosent (baksnakket sjefen)

- 20 prosent (blitt skjelt ut av sjefen)

- 14 prosent (skjelt ut sjefen selv)

Totalt oppgir også 14 prosent at de har blitt utsatt for mobbing av sjefen, mens bare én prosent sier de selv har vært med å mobbe sjefen.

Reklamebransjen

De største «skitsnackarna» i Sverige finner du likevel i reklamebransjen. Her svarer opp mot halvparten (41 prosent) at de prater negativt om sjefen bak ryggen hans eller hennes.

Til tross for dette, er det også i denne bransjen det flørtes mest. Er du ikke interessert i flørting på jobben, bør du søke deg til helsevesenet. Selv om legeromanene forsøker å fortelle om noe helt annet, er det ikke mye romantikk å spore på jobben i helsevesenet.

Misforhold

Når det gjelder flørting, er likevel det mest interessant hvem som faktisk flørter på jobben.

Nesten ingen arbeidstakere sier de flørter med sjefen, mens hver femte sjef (20 prosent) sier de flørter med de ansatte. Blant de mannlige lederne, er det hele 24 prosent som flørter med medarbeiderne. Det bør de kanskje ikke gjøre:

– Det er viktig at man forholder seg profesjonelt og ikke følelsesmessig til sine medarbeidere når man er sjef, sier Anki Ljung, HR-direktør i svenske Manpower.

– Integritet i rollen som leder er viktig for å skape et bra klima på arbeidsplassen. (ANB)

Artikkeltags