[NA24/NETTAVISEN] Bank Norwegian har fredag sendt ut feil faktura til 150.000 kunder. Det bekrefter Fredrik Mundal, leder for marked, kommunikasjon og kundeservice til Nettavisen.
– Vi jobber med våre leverandører for å kansellere alle fakturaer og sende dem ut på nytt, skriver Mundal til Nettavisen.
Han sier at feil hos en underleverandør gjorde at e-faktura-kravene fikk feil forfallsdato og mange fikk feil beløp å betale.
Får ikke totalbeløp
Bank Norwegian tilbyr to alternativer for forhåndsutfylt beløp på e-faktura sine. Enten kan minimumsbeløpet være utfylt eller hele beløpet som kunden skyldes banken. I dette tilfellet er ikke totalbeløpet kommet med.
– Minimumsbeløp er sendt ut som ferdigutfylt beløp til de som har e-faktura, også til de som ønsker totalt beløp. Det sendes fortløpende ut informasjon til berørte kunder, skriver Mundal.
Bank Norwegian har 843.900 kredittkortkunder. Ved siden av kredittkort, tilbyr banken forbrukslån og lån uten sikkerhet. Største eier er flyselskapet Norwegian.
Les også: Har du riktig lønn? Her er gjennomsnittslønnen i 300 yrker
Sendt ut epost til kunder
Bank Norwegian har epost på vei ut til alle berørte kunder.
– Sendingen har startet, så de fleste vil ha den i hende i løpet av formiddagen. Vi råder kundene til å vente på korrekt e-fakturakrav, som vil sendes ut så raskt som mulig, skriver Mundal.
– Hva skjer med kundene som har betalt fakturaen allerede?
– Vi anbefaler dem å kontrollere den korrekte fakturaen når den kommer, og sjekke om de har betalt det de ønsker å betale.
– Hvordan skal dere unngå slikt i fremtiden?
– Her har det skjedd et avvik fra etablerte rutiner. Når feilen er rettet, vil vi gå grundig gjennom dette avviket sammen med vår leverandør.
Les også: DNB gjør endringer: – Vi ser at noen aldri kommer til å bli digitale