Ryanair vil ikke satse i Norge

NEI OG NEI: Ryanair-sjef Michael O'Leary vil ikke satse i Norge og avviser et bud på Norwegian. (Arkivfoto)

NEI OG NEI: Ryanair-sjef Michael O'Leary vil ikke satse i Norge og avviser et bud på Norwegian. (Arkivfoto) Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Mener flypassasjeravgiften er dobbeltmoralsk.

DEL

[Nettavisen] – Vår satsing i Skandinavia vil være fra København og i Danmark. Det er ikke aktuelt å satse mer i Norge eller Sverige hvor de fortsetter å legge på miljøskatt på fly, sier Michael O'Leary, konsernsjef i Ryanair i selskapets kvartalspresentasjon mandag. 

O'Leary mener dette er en særdeles dårlig politikk, og mener at avgiften, som i hvert fall opprinnelig var begrunnet i miljøhensyn, rimer dårlig med at Norge er Vest-Europas største oljeprodusent.

– Det er utrolig at de har slike avgifter i et land som Norge, som tjener på å være en stor oljeeksportør, sier han.

LES OGSÅ: Denne viktige regelen er blitt fjernet i det stille

Trakk seg fra Rygge

Ryanair trakk seg ut av Rygge lufthavn som følge av innføringen av flypassasjeravgiften i 2016. Tidligere i år sa O'Leary at det kunne være aktuelt å satse på Rygge igjen ettersom Ryanair åpner for å snakke med fagforeninger. Selskapet har senere gått tilbake på dette.

Nå bekrefter uansett Ryanair-sjefen at Norge ikke vil være noe satsingsområde for selskapet, i motsetning til Danmark. 

– Hvis du skatter lufttransport, straffer du veksten. Men i Danmark, hvor de har sagt at de ikke vil innføre en slik skatt, er det sannsynlig at vi vil gjenåpne basen i København, sier han.

København-basen til Ryanair ble stengt i 2015 som følge av uenighet over fagorganisering.

Ryanair flyr riktignok fortsatt til Gardermoen, Haugesund og Torp i Norge, og selskapet har etter alt å dømme ingen planer om å gjøre noe med rutene til disse flyplassene.

LES OGSÅ: Ikke la deg lure til å betale mer enn du må for flyreisen

Vil ikke by på Norwegian

O'Leary heller også kaldt vann i årene på dem som hadde håpet av Ryanair vil gi IAG kamp om å kjøpe opp Norwegian. Nærmest i en bisetning, avviser han et Norwegian-bud som uaktuelt.

– Det kommer utvilsomt til å dukke opp oppkjøpsmuligheter fremover, men vi vil ikke by på Norwegian eller Lufthansa, sier O'Leary.

O'Leary mener at Norwegian dessuten ødelegger markedet for piloter, ved å ha hentet inn en rekke piloter den siste tiden.

LES OGSÅ: (+) Her er de nye rutene fra Torp: – Vi er på vei inn i tidenes sommer

I fjor ble det kjent at Norwegian hadde hentet et hundretalls piloter fra Ryanair.

– Vi har sett en innstramming i markedet for piloter de siste 12 månedene, mye av det handler om ukontrollert ekspansjon fra selskaper som taper penger, som Norwegian. De har en modell som ikke er bærekraftig, sier han.

O'Leary uttalte for øvrig i september i fjor at Norwegian ville gå konkurs i løpet av fem måneder.

Artikkeltags