Nå er kommunens nye nettsider på plass

Fornøyd: Kommunikasjonsrådgiver i Larvik kommune, Hildegunn Riksfjord, sier kommunen gjerne tar imot både ris og ros om kommunens nye nettsider.

Fornøyd: Kommunikasjonsrådgiver i Larvik kommune, Hildegunn Riksfjord, sier kommunen gjerne tar imot både ris og ros om kommunens nye nettsider. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Mye av innholdet er plass, men fortsatt må du vente litt til før alt fungerer som det skal.

DEL

– Vi kunne flikket i ukevis, men valgte å lansere nå. Så får nettsidene kompletteres etter hvert som vi går, sier kommunikasjonsrådgiver i Larvik kommune, Hildegunn Riksfjord til Østlands-Posten onsdag morgen.

Stor intern jobb

De nye nettsidene til Larvik kommune, som fortsatt er å finne på adressen larvik.kommune.no, er bygget opp utelukkende av kommunens egne IT-folk, noe som er ganske unikt i forhold til nettsatsing i norske kommuner.

Larvik kommune er nemlig den første kommunen i landet som bygger sin egen webside fra bunnen og opp.

Les også: Nå gjør Larvik kommune noe ingen annen norsk kommune har gjort før dem

–– Dette har vært mulig fordi vi har kompetansen på huset. Derfor har vi valgt å lage siden selv istedenfor å gå ut og kjøpe et system, sa Hildegunn Riksfjord til avisa rett etter nyttår.

Da satt IT-avdelingens folk å jobbet å spreng for å få nettsidene klare, og onsdag morgen var det altså på lufta.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Faksimile fra fronten på Larvik kommunes nye nettside

Faksimile fra fronten på Larvik kommunes nye nettside

Enklere navigasjon

Forsiden av nettsiden til Larvik kommune, som nå naturligvis også omfatter all nødvendig informasjon om tidligere Lardal kommune, er modernisert både i uttrykk og i enklere og mer logisk navigasjon.

Forsiden preges av et vakkert foto fra Mølen, og navigasjonselementer som vises både med tekst og symboler.

– Vi har hatt på oss «innbyggerhatten» når vi har bygget opp sidene, og hatt et stort fokus på brukervennlighet og at det skal være enkelt å navigere seg fram, sier Hildegunn Riksfjord.

– Det er jo innbyggerne som nettsidene er til for, og jeg tror vi har kommet fram med et konsept som har stor grad av brukervennlighet og hvor det er lett å finne den informasjonen og de tjenestene men trenger, sier hun.

Fra forsiden skal man enkelt komme fram til det området man ønsker å finne, og det ligger godt synlige linker til temaområder som barnehage, skole og utdanning, bolig- og sosiale tjenester og næring og utvikling.

Under linkene finner man lett videre til skjemaer og annen nyttig og nødvendig informasjon.

Forsiden har også godt synlige linker til kart for ulike formål, og til flybilder fra kommunen, riktignok datert tilbake fra 2011, og til oversikt over ledige stillinger og oppdatert nyhetsflom fra kommunens informasjonsavdeling.

Mangler dokumenter

Fra forsiden skal man også nå kommunale møteplaner, postlister og kommunale dokumenter. Her vil det imidlertid ta litt tid ennå før alt er tilgjengelig.

– Slike papirer ligger i andre datasystemer som det kun linkes til fra nettsidene, forteller Hildegunn Riksfjord.

– Det jobbes imidlertid på spreng med å få alt på plass også her, og det skal nok ikke ta mange dagene før vi har alt tilgjengelig, sier hun.

Dette vil også gjelde en del skjemaer, som innbyggerne bruker, og som det arbeides intenst med å få på riktig sted.

Ønsker tilbakemeldinger

Hildegunn Riksfjord sier at kommunen selv føler at de har laget en nettside som både ser flott ut, og som skal gi gode tjenester.

– Vi setter pris på å få innspill dersom noen føler at det mangler noe på nettsidene, eller om man sliter med å finne fram til det man vil finne. Så kan vi sammen skape en nettside som er slik innbyggerne ønsker at de skal være.

– Har man skryt å komme med tar vi naturligvis imot det også. Vi håper folk er fornøyd, og ser veldig fram til å få tilbakemeldinger, sier Hildegunn Riksfjord til slutt.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 09:00.