Humor på jobben gir færre sykemeldinger

Godt humør på jobben er lønnsomt, viser en ny undersøkelse.

Godt humør på jobben er lønnsomt, viser en ny undersøkelse. Foto:

Av

Ledere og ansatte er enig i at humor på jobben gir bedre trivsel og færre sykemeldinger. Det lønner seg rett og slett å ha det gøy.

DEL

Lokale nyheter – 5 kr for 5 uker

Det viser den årlige Randstad Arbeidsmarkedsanalyse (Rama) som legges fram tirsdag.

– Norske ledere har en jobb å gjøre her. Når vi vet at en god latter bokstavelig talt kan forlenge arbeidslivet, bør det være veldig viktig å jobbe for å skape et humørfylt arbeidsmiljø. Selvsagt uten at det går utover effektiviteten og kvaliteten. Det sier administrerende direktør i Randstad Norge, Eivind Bøe.

Han peker på at årets Rama viser at norske ledere jevnt over er mindre opptatt av humor enn sine ansatte.

Bøe mener myten om at humor gjør oss lite effektive og mindre målrettede, må avlives.

– Latter og moro på arbeidsplassen gir både færre sykemeldinger, mindre turnover og høyere måloppnåelse. Det er rett og slett veldig lønnsomt å ha det gøy, framholder han.

Det oppfatningen deler han med flertallet av norske arbeidstakere. Åtte av ti sier seg uenige i påstanden om at humor på arbeidsplassen bidrar til mindre effektivitet.

Omtrent like mange er også uenige i påstanden om at humor på arbeidsplassen reduserer konsentrasjonen om arbeidsoppgavene.

– Jeg tror glade og fornøyde arbeidstakere skaper bedre resultater. Arbeidsglede gir resultater, hevder Eivind Bøe.

Undersøkelsen støtter også opp under påstanden om at humor kan bidra til lavere grad av kostbar turnover på arbeidsplassen.

6 av 10 blant arbeidstakerne, og like mange ledere, opplever nemlig at humor på arbeidsplassen bidrar til at arbeidstakere sjeldnere bytter arbeidsplass.

– Dette er nok et bevis på at humor er lønnsomt. Medarbeidere som har det hyggelig på jobben, og som opplever at humor verdsettes på arbeidsplassen, har jevnt over høyere trivsel enn andre arbeidstakere, og blir lenger i jobben, sier Bøe.

Også kostbart sykefravær går ned når man har det gøy på jobben. Seks av ti blant de spurte sier at trivsel på jobben og en arbeidsplass preget av humor gir færre sykemeldinger.

– Man skal ikke undervurdere betydningen av trivsel og velvære. Ledere må ta humor på alvor, avslutter Eivind Bøe. (ANB)

Artikkeltags