Stort engasjement om jernbanen: – Jeg er redd de misser på det store bildet

SVARTE OPP ALLE: Prosjektleder Hanne Sophie Solhaug og hennes kolleger i Bane NOR svarte opp alle som kom innom Bølgen torsdag ettermiddag. Her i samtale med Harald Skaatan fra Hvarnes.

SVARTE OPP ALLE: Prosjektleder Hanne Sophie Solhaug og hennes kolleger i Bane NOR svarte opp alle som kom innom Bølgen torsdag ettermiddag. Her i samtale med Harald Skaatan fra Hvarnes.

Mange valgte å ta turen innom Bølgen torsdag for å snakke med Bane NORs representanter.

DEL

– Jeg er redd for at man ikke ser hele bildet. Når jeg så hvordan arkitektene har tenkt seg løsningen i Indre havn ser jeg trafikkproblemer og en manglende forståelse for hva jernbanen kan bli i framtiden. Alt må sees i sammenheng. Både stasjonsplassering og trafikksituasjonen i Larvik sentrum. Nå er det jo køkaos to ganger om dagen, jeg frykter det kan bli verre.

Harald Skaatan fra Hvarnes var en av mange som tok turen innom Bølgen og Bane NORs åpne kontordag torsdag ettermiddag.

Da ØP kom satt han i dyp samtale med prosjektleder Hanne Sophie Solhaug, som besvarte, forklarte og forsøkte å berolige.

– Jeg kan love deg at trafikkavviklingen ikke blir kaotisk, dette har vi lang og solid erfaring med, sa Solhaug.

– Helt overbevist er jeg ikke. Jeg har vært mye i Sverige de siste årene, jeg tror det kunne vært en god idé å lære av hvordan de har lagt jernbanen nordover, sa Skaatan.

– Frykter høyhus i Indre havn

Rundt et annet bord gikk diskusjonen høyt om Kongegata eller Indre havn var det beste alternativet.

– Jeg har mest sansen for Kongegata, men det jeg frykter er at politikerne kommer til å ødelegge Indre havn med høyhus. Og hvis det skjer kan man like godt legge jernbanestasjon dit også, sa en mann – som helst ikke ville komme i avisa.

MYE JOBB: Larvik bys leder Paal Espen Wingaard mener stasjonsplassering gir store muligheter for Larvik. Men bare hvis vi også innser at det også er store utfordringer.

MYE JOBB: Larvik bys leder Paal Espen Wingaard mener stasjonsplassering gir store muligheter for Larvik. Men bare hvis vi også innser at det også er store utfordringer. Foto:

Paal Espen Wingaard, leder av Larvik by, deltok ivrig i diskusjonen, og han mener det er gode argumenter både for og imot begge alternativer. Han sier det viktigste er å være bevisst på at det er mer jobb å gjøre, enn bare å ta et valg.

– Jeg tror Kongegata kan bli veldig, veldig bra, og det ligger store muligheter for byen i begge alternativene. Men samtidig er det ingen tvil om at Kongegata-alternativet innebærer de største utfordringene. Og hvis vi ikke starter med å ta de utfordringene på alvor med en gang, så frykter jeg konsekvensene. Vi har en stor mulighet her, men vi må være i forkant, sier Wingaard.

Stort engasjement

Da klokka gikk mot seks, og stengetid, var prosjektleder Solhaug godt fornøyd med den åpne kontordagen.

– Det har vært en jevn strøm av folk hele dagen, og de som har kommet har hatt mange forskjellige utgangspunkt. Noen har vært folk som vil bli berørt selv, enten av det ene eller det andre alternativet, andre har hatt spørsmål og synspunkter rundt de planene som nå er på høring, sa Solhaug.

Hun mener dagen nok en gang viste at engasjementet er stort i Larvik.

– Det er det ingen tvil om, og det har vi fått bekreftet her i dag.

Artikkeltags